0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

På Roskilde slipper vi behovet for det sære, syrede og skandaløse fri

Roskilde Festival er en mental oase, hvor anarkiet regerer, og drifterne får frit løb. Som regel går det heldigvis godt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Aslak Elias Kelkka
Illustration: Aslak Elias Kelkka
Roskilde Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Roskilde Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I en hverdag med fremdriftsreform og statslige produktivitetskrav forstår man godt, at hver 6. dansker har følt sig alvorligt stresset inden for de seneste to uger. Og i en tid med benhårde køns- og kropsidealer er det næppe nogen overraskelse, at 40 procent af landets gymnasieungdom er utilfredse med deres udseende i en grad, så det begrænser deres daglige udfoldelse. Forventeligt, men trist.

I en præstationsfikseret tidsalder har man hårdt brug for et åndehul, en nødudgang, en oase. Midt i perfektionshysteriet skal der være en sprække, hvor det uperfekte kan sætte mærkelige blomster – og dybt inde i selvkontrollen skulle ulydighedens, ufornuftens og uordenens borebiller gerne bo.

Nogle læser fabulerende murstensromaner, andre går til begyndersamba og slipper bækkenbunden fri i aftenskolenatten. Andre igen tager til Roskilde, hvor de giver fanden i normerne og lader kadaveret totalrenovere af en uges mudderdruk, sex og rå decibel. Der er forskel på folk. Men de fleste har brug for en social ventil.

Den russiske litterat Mikhail Bakhtin (1895-1975) har skrevet inspirerende om sociale ventiler. Med afsæt i middelalderens folkelige latterkultur skildrede han karnevallets betydning som samfundsmæssig lynafleder og det kaotiske som en kreativ kraft, der med mellemrum må gennemskylle sind og sociale hierarkier.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter