Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
KLINT PETER
Foto: KLINT PETER

Musik. Karl William var fuldstændig i sync med sit (unge) publikum på Rising-scenen onsdag på Roskilde.

Anmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En ærlig satan ved navn Karl besejrede Roskilde

Karl William rager op blandt en ny generation af følsomme danske r'n'b'ere.

Anmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»En ærlig satan, helt fra bund til top / Læg dig ned og fyld din lunge op / Ung krop skal have sin party på i dag / Fundamentet lagt og hver mand hver sin smag, ja«.

Fra den lille Rising Scene står 19-årige Karl William og blotter sit inderste for et ungt publikum, der sagtens ville kunne fylde Avalon-teltet, når den amerikanske hiphopstjerne Earl Sweatshirt åbner Roskilde Festival i morgen klokken 17.30.

Her fra scenen for nye danske talenter spreder Karl William tåge ud i solskinnet med en synthbadet r'n'b med hiphopbeatets rygrad og en markant stemme, som ligger et sted mellem CV Jørgensen og Pilou Asbæk. Med sit røde grydehår og robuste figur i korte Adidas-shorts, hvid T-shirt og åben skjorte ligner han en britisk skoledreng, der er for følsom til at blive bølle.

Hans tekster er alt andet end ligefremme, hverken i ord eller syntaks. Men alligevel synger alle med på hvert et ord som det mest naturlige.

På det tredje døgn

Efter åbneren ’Rammer perfekt’ synker han med ’3 døgn’ ned i dystre refleksioner, der tvinger sig på efter flere dages druk. Omkvædet rammer som en lejlighedssang til publikum, der her onsdag eftermiddag allerede har festet i tre dage med campingdiskoteker og lunkne fadøl:

»Jeg’ på mit tredje nu, jeg’ på mit tredje døgn nu«.

Et hav af white russians og dåseøl bliver hævet til fællessangen.

»Er I stive?«, råber Karl William med parodisk gestik og ironisk distance til rockmyterne på Roskilde. Han synes altid at stå med refleksionens afstand til festen. Som sådan er han en del af en gruppe følsomme drenge, der er dukket op på den danske r'n’b-scene med inspiration fra The Weeknd og Frank Ocean. Fra Ukendt Kunstner i København til Danni Toma i Aalborg forbinder E20-motorvejen en ny national bekendelseslyrik uden omveje.

ANMELDELSE

Og midt i det hele rager aarhusianske Karl William op som frontfiguren i kollektiver Hukaos. Med budskaber om næstekærlighed, som han tænker dem med hovedpine og rødvinsånde dagen derpå. Med ungdommelig smerte i livet og et svimmelt udsyn, der nedfældes på papir uden at blive redigeret, når ædruelighedens klarsyn er vendt tilbage.

Midt i ungdommens følestorm

Hans ep ’Døende’ har tiltrukket kritikernes opmærksomhed, mens singlen ’Foruden at forgude’ allerede er et sommerhit på P3.

»Store øjne siger mig ikke mere / Bid det i dig der går et kvarter / før fornemmelsen ikke længere trives fint der hjemme / Ikke længere trives fint der hjemme«.

ANMELDELSE

En desillusion, der kan virke præmatur uden et halvt livs erfaringer, men stærkt og troværdigt leveret, sådan som alt føles i slutningen af teenageårene. Og det nummers omkvæd giver »kuldegysninger nærmest på kanten til forfrysninger«, når han krænger sit inderste ud. Helt ind bagerst i hjernen, hvor man som halvgammel stivnakke kan genkalde sig ungdommens følestorm, formidlet med al den kompleksitet og forvirring, der gør, at den virker helt rå og overvældende igen.

De fleste blandt publikum er yngre end mig, på alder med Karl William, og de modtager udtrykket 1:1. Uden distance og i sync med en ny scenes ærlighed. I hvert fald synger alle med, som var de teenagere i 1980’erne til en Thomas Helmig-koncert. Også drengene.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden