Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kaotisk. Rancho Aparte fra Colombia spiller en stor blanding af lokale stilarter.
Foto: Melissa Kühn Hjerrild/Melissa Kühn Hjerrild

Kaotisk. Rancho Aparte fra Colombia spiller en stor blanding af lokale stilarter.

Anmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Pauseklovner for fuld fiestaskrue

Rancho Aparte fra Colombia piskede en munter stemning op, men i Roskildes musikalske mix skal verdensmusikken gerne være mere end den eksotiske pauseklovn.

Anmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Cirkus kommer til byen!

På ladet af den gamle lastvogn, som fører kortegen an, sidder artisterne i deres dobbeltrolle som det lille cirkus' orkester. Den stærke mand slår to messingbækkener imod hinanden, så hele vognen klirrer. Akrobaten spiller trommer med dødsforagt, tryllekunstneren laver magi på sin klarinet, og klovnerne muntrer sig med tuba og stortromme.

Akrobatens trommer slår hvirvler og tappenstreg, mens den ukuelige sprechtstallmeister udråber alle cirkusartisternes fortræffeligheder. Men så sker det. På den stejle vej ned til den lille colombianske stillehavsby, hvor teltet skal slås op, ryger bremserne sig en tur.

Lastbilen får mere og mere fart på ned ad den snoede bjergvej. Musikanterne vælter ind over hinanden som kegler, men fortsætter ufortrødent og febrilsk med at traktere instrumenterne, der ganske som cirkusartisterne bliver mere og mere filtret ind i hverandre.

LÆS ANMELDELSE

Hurtigere og hurtigere går det. Musikken og lastvognen skrumler og bumper i et halsbrækkende tempo, og havde det ikke været for en kæmpestor høstak og et gadekær, var det gået rigtigt galt.

Spillede op til afsporet cirkusstemning

Alt dette for at beskrive det indtryk, som det colombianske orkester Rancho Aparte gjorde på mig, da de mildest talt for fuld musik indtog Roskildes Gloria-scene. Det syv mand store orkester med sangeren og hofterotationsekvilibristen Dino Mannelle i front, spiller en kaotisk og festlig blanding af lokale stilarter. Varianter over son, polka, abozao og hvad der nu ellers bliver spillet ude på landet i Colombia. Men hos Rancho Aparte rodet rundt og pisket op til både dans og den helt store guldmedalje.

Og festligt var det unægteligt, når de to klarinettister Dyan Palacios Villafane og Emer Davila Mosquera spillede op til afsporet cirkusstemning, mens trommerne hvirvlede og Dino Manelle sang, rappede og vrikkede de gamle traditioner ind i en ny sammenhængs lettere udknaldede manege.

Det var umuligt ikke at have en fest i selskab med disse fyrige og feststemte fyre fra Colombia, der trakterede publikum som sit ottende og vigtigste instrument. Da to kvinder fra publikum blev halet op på scenen for at opleve machomysteriet på første hånd, greb Christina og Tille chancen med kyshånd. Kom ikke her og sig, at danske kvinder ikke har frie hofter og gå-på-mod!

Et hit hos publikum

Det var lige før Latino Dino og det tatoverede muskelbundt Ronald Castro i det skjulte så lettede ud, da de igen havde scenen for sig selv og uforstyrret kunne motionere overarmen og vrikke med rumpetten

Rancho Apartes opgejlede genresammenbrænding var forståeligt nok et hit hos publikum, der gav den indre latino frie tøjler. Men det helt bevidst kaotiske foretagende var også mere spradebasset og charmerende end et egentligt perspektivrigt orkester.

LÆS ANMELDELSE

Jeg synes ikke, man sad med følelsen af, at en syntese med en dybere betydning var under opsejling hos festaberne Rancho Aparte. Det var en løbsk cirkusvogn. Inviteret fordi de lignede en garanteret fiesta og dén leverede de.

Det helt bevidst kaotiske foretagende var også mere spradebasset og charmerende end et egentligt perspektivrigt orkester

Men er det måske lidt som om verdensmusikken er ved at ændre karakter på Roskilde? At den helst skal være af den festlige slags for at blive inviteret med?

Calypsodronningen Calypso Rose holdt torsdag en mere musikalske kvalificeret fest med Manu Chaos gamle orkester i ryggen. Et dejligt indslag. Som Rancho Aparte på sin egen måde også var det. Men store instrumentalister i Ali Farka Touré-klassen savner, selv om afrikanske virtuoser var en del af Damon Albarns syriske show. Verdensmusikken skulle gerne være mere, end den eksotiske pauseklovn i Roskildes musikalske mix.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden