0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

bro-stop Flere færger til Operaen

Hovedstadens politikere opgiver både tunnel og bro i havneløbet. I stedet satses der på nye, hurtigere færger, samt en udvidelse af færgedriften i begge ender af døgnet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jan Grarup.
Foto: Jan Grarup.
Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det indre København og Holmen skal knyttes tættere sammen med en kraftig udvidelse af færgetrafikken mellem de to bydele. Derimod er tankerne om at bygge enten en bro eller en tunnel mellem Kvæsthuskajen og det nye skuespilhus ved Skt. Annæ Plads og Operaen på Holmen endegyldigt opgivet.

Satsning på kollektiv trafik
Satsningen på den kollektive trafikløsning er ét af de mest synlige resultater af det budgetforlig for 2007, som sent mandag aften blev indgået mellem syv partier i Københavns Borgerrepræsentation. Hovedstadspolitikerne er enige om, at der i de kommende to år skal bruges i alt 8,6 mio. kr. på at udvide forbindelsen over havneløbet. Ifølge teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam (R) skal pengene især bruges på at anskaffe nye, hurtigere, lettere og mindre havnebusser end de nuværende, ligesom færgedriften skal udvides betydeligt i begge ender af døgnet.

Fra 2008 bliver sejladsen over havneløbet permanent, og fra dette tidspunkt bliver det også nemmere at medtage cyklen på havnebusserne.

Som i Venedig eller Amsterdam
»Jeg er meget glad for denne aftale, som ikke bare vedrører adgangen til Operaen, men som også får stor betydning for livet på Holmen generelt. Den udvidede færgedrift vil sætte sit præg på hele bydelen, og den vil være til stor fordel for de mange unge mennesker, der dagligt skal til uddannelsesinstitutionerne på Holmen«, siger Klaus Bondam, der henviser til Venedig og Amsterdam som andre byer, hvor en betydelig del af færdslen foregår på vandet.

Det Kgl. Teaters chef, Michael Christiansen, har været en varm fortaler for en bro mellem Operaen og det nye skuespilhus, der åbner i februar 2008. Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra teaterchefen.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu