Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
REDNINGSAKTION. General Kaput er mand for at fyre nødrationer af, for Det Lille Teater har sikret sig en Strid historie. Foto: B. Stæhr

REDNINGSAKTION. General Kaput er mand for at fyre nødrationer af, for Det Lille Teater har sikret sig en Strid historie. Foto: B. Stæhr

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Børneteater fortolker dygtigt Strids skægge fortælling

Den rare Onkel Fortæller guider de yngste gennem storm og blæst.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Aldrig så snart har den rare Onkel Fortæller sat sig ned på scenekanten for at fortælle om, hvordan Lille Madsens hus blæste væk, før en af de små tilskuere bryder ud i gråd.

Det er det, jeg elsker ved børneteater: Publikum forstår, at det er alvor. Ikke bare en uforpligtende leg.

Der er fascinationskraft i luften, når fortæller Claus Bue og hans to kolleger, Bo Carlsson og Søren Hauch-Fausbøll bygger en hel lilleputby op med blå, røde og hvide træhuse, komplet med viftende vasketøj på tørresnore og lille bitte vuffelivov.

Redet af General Kaput
Alleryderst på skrænten står Lille Madsens gule hus, der pludselig bliver grebet af en stormvind og i slowmotion blæst helt op på toppen af Benbrækkerbjerget.

Av for den. Heldigvis møver en general Kaput sig frem på scenekanten og kommer den nødstedte til undsætning ved at fyre en skinke af med en kanon, efterfulgt af andre ting, Lille Madsen umuligt kan undvære såsom et gebis og en prut.

Det bliver der grinet meget af, ligesom da lilleputhunden dukker frem på scenekanten i større størrelse og logrer rundt og letter ben.

Ingen feinschmecker-æstetik
Der bliver leget godt med størrelsesforhold, fra fjern bjergtop til frontscenens nærfokus, kontrasten mellem stor og lille er altid noget, børn er optaget af.

Forestillingen på Det Lille Teater rammer fint Jens Jakob Strids naivistisk-skødesløse stil, selv om det ikke helt lykkes at få alle figurer, sange og historie til at falde i hak.

Men nu har den tidligere tegneserielømmel og børnebogsforfatter Strid (kendt fra denne avis) heller aldrig dyrket nogen feinschmecker-æstetik, og det passer tydeligvis fint til børneteatret.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden