0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dansker er kommet i clinch med Leonard Cohen

Det lille danske dansekompagni Granhøj er endt i en indviklet kamp om ophavsret.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Forestillingsfoto: Per Victor
Foto: Forestillingsfoto: Per Victor

CHOK. Palle Granhøj fik Reumert-pris og topanmeldelser for sit kunstneriske selvportræt med afsæt i Leonard Cohens sange. Koreografen blev målløs, da han hørte, at forestillingen er ved at strande i ophavsjura.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Granhøj Dans er kommet i klemme i en ophavsretssag mod en af musikkens helt store, nemlig poeten, sangeren og sangskriveren Leonard Cohen eller rettere hans advokater og musikforlaget Sony ATV.

I værste fald risikerer det lille aarhusianske dansekompagni ikke bare at miste indtjeningen på 32 forudbestilte forestillinger på et teater i Leonard Cohens hjemland, Canada. Det risikerer også at komme til at hænge på, hvad kompagniets advokat betegner som en foreløbig uopgjort, men ’gigantisk regning’.

En regning, der falder, hvis sagen ender med, at samtlige de 32 forestillinger, som det canadiske teater har købt af danskerne, må aflyses.

Sagen drejer sig om den Leonard Cohen-inspirerede danseforestilling, ’Dance Me To The End On/Off Love’, som siden urpremiere og Reumert-nominering i 2010 har spillet på scener både herhjemme og i udlandet.

Forestillingen er bygget op som en række tableauer omkring flere af Cohens kendte sange, så inden premieren var Palle Granhøj i dialog med selskabet Koda om rettighederne til Cohens musik, og Koda gav licens.

Sony til Granhøj: I må ikke spille
Hidtil har der da heller ikke været noget problem, fortæller Palle Granhøj i telefonen fra Ljubljana. Her forsøger han at koncentrere sig om en verdenspremiere på en anden forestilling, men telefonopkald og trusler om aflysninger bimler om ørerne på ham og har gjort det, siden det hele begyndte at gå skævt omkring påske:

»Vi stod bogstavelig talt i lufthavnen på vej til Holland og Belgien, hvor vi skulle opføre ni forestillinger, da vi fik en opringning fra Cohens pladeselskab, Sony ATV, om, at vi ikke måtte spille. Siden har vi befundet os i et totalt opslidende mareridt«.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts