Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Forestillingsfoto: Per Victor
Foto: Forestillingsfoto: Per Victor

CHOK. Palle Granhøj fik Reumert-pris og topanmeldelser for sit kunstneriske selvportræt med afsæt i Leonard Cohens sange. Koreografen blev målløs, da han hørte, at forestillingen er ved at strande i ophavsjura.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dansker er kommet i clinch med Leonard Cohen

Det lille danske dansekompagni Granhøj er endt i en indviklet kamp om ophavsret.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Granhøj Dans er kommet i klemme i en ophavsretssag mod en af musikkens helt store, nemlig poeten, sangeren og sangskriveren Leonard Cohen eller rettere hans advokater og musikforlaget Sony ATV.

I værste fald risikerer det lille aarhusianske dansekompagni ikke bare at miste indtjeningen på 32 forudbestilte forestillinger på et teater i Leonard Cohens hjemland, Canada. Det risikerer også at komme til at hænge på, hvad kompagniets advokat betegner som en foreløbig uopgjort, men ’gigantisk regning’.

En regning, der falder, hvis sagen ender med, at samtlige de 32 forestillinger, som det canadiske teater har købt af danskerne, må aflyses.

Sagen drejer sig om den Leonard Cohen-inspirerede danseforestilling, ’Dance Me To The End On/Off Love’, som siden urpremiere og Reumert-nominering i 2010 har spillet på scener både herhjemme og i udlandet.

Forestillingen er bygget op som en række tableauer omkring flere af Cohens kendte sange, så inden premieren var Palle Granhøj i dialog med selskabet Koda om rettighederne til Cohens musik, og Koda gav licens.

Sony til Granhøj: I må ikke spille
Hidtil har der da heller ikke været noget problem, fortæller Palle Granhøj i telefonen fra Ljubljana. Her forsøger han at koncentrere sig om en verdenspremiere på en anden forestilling, men telefonopkald og trusler om aflysninger bimler om ørerne på ham og har gjort det, siden det hele begyndte at gå skævt omkring påske:

»Vi stod bogstavelig talt i lufthavnen på vej til Holland og Belgien, hvor vi skulle opføre ni forestillinger, da vi fik en opringning fra Cohens pladeselskab, Sony ATV, om, at vi ikke måtte spille. Siden har vi befundet os i et totalt opslidende mareridt«.

Panikken i Holland blev afværget på målstregen, da dansekompagniet fik en aftale i stand og betalte »et betragteligt beløb« for rettighederne til at bruge melodierne i en hollandsk kontekst, men selve problemstillingen blev ikke kvalt: På søndag skulle Palle Granhøj have spillet i Polen, hvilket ikke bliver til noget.

Vi er blevet en lille brik i et kæmpemæssigt businessforetagende, og det handler om masser af dollar.

Et par forestillinger i Rusland og Tyskland til efteråret er på vippen, og helt galt går det til oktober i Leonard Cohens hjemland, hvor Centaur Theatre i Montreal har købt hele 32 opførelser af ’Dance Me To The End ...’. Forestillingen skal åbne teatrets efterårssæson, og billetsalget er åbnet. Men nu hænger det hele i en tynd tråd.

»Jeg aner ikke, hvad der sker. Vi er blevet en lille brik i et kæmpemæssigt business-foretagende, og det handler om masser af dollar«, siger en desillusioneret Palle Granhøj.

Gråzone
Måske spiller det ind, at Leonard Cohens privatøkonomi er belastet, efter at han er blevet snydt af en nær kollega. I hvert fald er teatret endt i det, selv en garvet ophavsretsadvokat med tyve års erfaring kalder en gråzone:

»Det er en jungle af dimensioner«, siger Peter Schønning, der nu er hyret af Granhøj Dans som advokat og juridisk guide.

Sagen er, at en danseforestilling som Palle Granhøjs placerer sig et sted mellem en ren koncert og en musikalsk teaterforestilling med handling og dramatisk forløb.

Er det en koncert, er det tilstrækkeligt at få tilladelse af Koda – og i udlandet af Kodas søsterselskaber. Er det eksempelvis en musical, skal den enkelte rettighedshaver eller hans musikforlag selv give lov.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Schønning: Granhøjs ræson forståelig Da Palle Granhøj i sin tid henvendte sig til danske Koda, fik han at vide, at Koda opfattede ’Dance Me To The End ...’ som en slags koncert på linje med de danske teaterkoncerter. Men det canadiske søsterselskab, Socan, betragter forestillingen som teater.

Dermed ligger beslutningen hos Cohens musikforlag Sony ATV og Leonard Cohens manager og advokat, Robert Kory, og de har svaret, at det er problematisk med en tilladelse.

Man kan ikke bebrejde Palle Granhøj. Når han af danske Koda får at vide, at forestillingen hører under ’små rettigheder’, forstår jeg godt, at han går ud fra, at den også hører under små rettigheder i andre lande.



»Forestillingerne falder sammen med, at Cohen selv giver en koncert i Montreal, og de er bange for, at to samtidige Cohen-ting vil forvirre publikum i forhold til billetsalget«, forklarer Peter Schønning.

»Man kan ikke bebrejde Palle Granhøj. Når han af danske Koda får at vide, at forestillingen hører under ’små rettigheder’, forstår jeg godt, at han går ud fra, at den også hører under små rettigheder i andre lande«, siger Peter Schønning.

Koda har givet licens til Danmark

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hos Koda i Danmark bekræfter kommunikationschef Nicolaj Hyltén-Cavallius, at Koda har givet licens til Granhøjs forestillinger på dansk grund og har gjort det uden om pladeselskab og kunstner ud fra opfattelsen af, at forestillingen ligger nærmere på en koncert end på en musikforestilling med story line. Kommunikationschefen understreger imidlertid også, at Granhøj-danserne træder ind i en jungle, når de rejser ud af landet, fordi reglerne fortolkes forskelligt fra land til land – og fra forestilling til forestilling. Sammen med Palle Granhøj arbejder advokat Peter Schønning nu på en løsning, hvor man ikke aflyser, men udskyder forestillingerne i Montreal til foråret 2013, på god afstand af Leonard Cohens koncert. »Hvis problemet er sammenfaldet med koncerten, bør den løsning jo være uproblematisk«, mener Schønning. Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Sony ATV, ligesom advokat Robert Cory i Los Angeles ikke har svaret på Politikens mail.







FACEBOOK

Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden