Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Skift. Med den 49-årige Hesseldahl har Det Kgl Teater fået det ønskede generationsskifte, men også et systemskifte.
Foto: JOACHIM ADRIAN

Skift. Med den 49-årige Hesseldahl har Det Kgl Teater fået det ønskede generationsskifte, men også et systemskifte.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kommentar: Ny chef for Det Kgl. er en outsider med kunstnerisk horisont

Morten Hesseldahl kan blive en god mand for Det Kgl., mener teaterredaktør Monna Dithmer.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Man havde efterlyst en supermand som ny topchef for Det Kongelige med både kunstnerisk indsigt, administrativ power og visionær gennemslagskraft over for politikere og sponsorer, teaterstab og befolkning. Og ind ad døren trådte en lille, venlig mand med absolut ingen forstand på teater.

»Jeg træder ikke ind af døren med en helt masse løsninger«, lød det fra en klædeligt underspillet Morten Hesseldahl – ift. bestyrelsesformand Stine Bosses overstrømmede velkomst; en modig leder med værktøjskassen i orden, utroligt godt styr på publikumsudvikling, sans for både tradition, fornyelse og forandring m.m.

Nej, fra teaterchefens egen mund kom der ikke nogen bud på alfa og omega-spørgsmålet om , hvad vi skal med nationalscenen i dag, eller hvordan man får den op i de efterlyste internationale omdrejninger.

Tidligere kulturdirektør på DR Til gengæld virkede han overbevisende, når det gjaldt viljen og evnen til at finde frem til et godt bud på de udfordringer – netop i dialog med al den teaterfaglige kompetence, der ikke er hos ham men på stedet.

Det er ikke noget dårligt signal at komme ind med ambitionen om først at lytte sig ind på stedets forcer og problemer, når nu den tidligere teaterchef Erik Jacobsen synes at været blevet fyret på grund af bl.a. manglende ledelsesmæssig lydhørhed på en kunstnerisk arbejdsplads, plaget af de senere års kontroverser og frygt kultur.

Og Hesseldahl har her en godt favnende ledelsesballast med sig fra sin chefposter i kultur- og mediebranchen, senest fem år som kulturdirektør på DR.

Men selvfølgelig må man have noget mere substantielt at byde på, når man er blevet valgt som frontfigur for en nationalscene, der, med sin traditionstunge symbolværdi, 1100 mere eller mindre kunstneriske gemytter og en halv milliard i tilskud, er øretævernes holdeplads.

Relevant teater for almindelige danskere
Her fremkom Hesseldahl med tre lovende målsætninger. At drive den kgl. teatermaskine så effektivt som muligt, at give rum til at kunstnernes ambitioner kan udfolde sig, og at gøre teatret relevant for almindelige danskere midt i alle de andre kulturtilbud.

Der er, hvad teatermaskinen angår, ingen tvivl om, at Det Kgl. kan få mere ud af de mange penge, de får. Men samtidig må man ikke håbe, at det er Hesseldahls neoliberalistiske fortid som medstifter af tænketanken Cepos, der slår igennem, når han omtaler det om et »nulssumsspil«. Han skal nødvendigvis have den politiske tyngde og vilje til at kæmpe for at sikre teatret så optimale vilkår som muligt

Der ligger et afgørende signal i at give plads til kunstnernes ambitioner. Her afmonterer Hesseldahl eventuelle bekymringer om, at en mere kunstnerisk minded chef ville komme i konflikt med de tre andre kunstneriske chefer på stedet.

Her positionerer han netop sig selv om rammefigur, der med sin forstand på de udfordringer kunst og kultur står over for i dag kan sørge for, at de kunstneriske chefer kommer langt mere på banen, end de er i dag.

Krævende kulturskifte

Det er altafgørende, at Det Kgl. får kommunikeret bredt til folk, hvorfor det er vigtigt at sikre mest mulig scenetid for den form for teater, ballet og opera.

Med den 49-årige Hesseldahl har Det Kgl Teater dermed ikke alene fået det ønskede generationsskifte, men også et systemskifte, der markerer et brud med de sidste 25 år, hvor cheferne har været djøf’-administratorer og embedsmænd.

LÆS OGSÅ

Men ingen tvivl om, at det bliver et krævende kulturskifte for den nye topchef. Han får i hvert fald ikke behov for at skrive sig ud i krimidramaer, som han ellers har haft det som nebengesschæft de senere år, senest med spændingsromanen ’En tid til at dø’.

På Det Kgl. er det tid til at dø døgnet rundt – masser af drama, passioner, konflikter og karaktermord og bagtalelsesarier. Det er den måde man trækker vejret på. Det er det første, en ny teaterchef må indstille sig på.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden