Svesken-på-disken. Elias Ehlers er ikke bleg for at sige tingene rent ud i sit nye show ’Helt perfekt’.
Foto: Mew (pressefoto)

Svesken-på-disken. Elias Ehlers er ikke bleg for at sige tingene rent ud i sit nye show ’Helt perfekt’.

Scene

Elias Ehlers er morsomt og begavet selskab

Elias Ehlers går tæt på sig selv og samfundets barnagtighed i nyt onemanshow.

Scene

Uaftørrede lokummer. Bofællens evindelige onani i badet.

Utjekkede bankfolk, og en lovgivning, der gør det muligt at lave en andelsboligforening, hvis bare man har tilstrækkeligt med gåpåmod og en printer.

Det er det univers, Elias Ehlers indleder med at introducere os til i sin anden større enmandsforestilling, som kommer to år efter storformatsdebuten ’Fucking Glad’, der spillede på komikerens smådepressive apparition og sorte livsanskuelse.

Men det er ikke alene for at gå i struben på ting, der er nederen og noget lort, at han rabler løs om irritationsmomenter i det daglige og andre menneskers generelt nedtursagtige optræden. Det er også for at tale sig frem til en positivitet, han har kæmpet for at komme i kontakt med.

En komiker modnes

Den nu 28-årige komiker er nemlig i gang med at blive voksen. Og det indebærer et andet mindset end det traditionelle. Sådan noget med tålmodighed, ansvarlighed, godmodighed og betænksomhed.

For ligesom at demonstrere, at han nu er hinsides det rent lyststyrede, har han fået langt hår: Det er et udtryk for tålmodighed. Han har også fået to katte: Det demonstrerer ansvarlighed og empati.

Imidlertid er det meste ved det gamle for Elias Ehlers. Godt nok har han aflagt sig sin flegmatisk leptosome fremtrædelsesform til fordel for et lidt mere dansant kropsudtryk, men hans observationshumor er stadig fokuseret på såvel fysiske fækalier som disses lugt. Verden er klam og døden nært forestående.

Men så handler det jo om at få det meste ud af det, og dette livssyn giver Ehlers faktisk også udtryk for, om end med en del selvudleverende distance. Samt mod.

For nogle af de ting, Elias Ehlers fortæller om sig selv, er ikke af en type, der ville give pote i middagskonversationer, hvad enten det så er historien om prutten på cykelturen, der endte med at give våde ragsokker, eller beretningen om bordtennisboldforestillingen på charterferien i Thailand, der endte med at omfatte bananer i utraditionel anvendelse.

Bryder etiske grænser

Den ranglede komiker er en blændende god historiefortæller, og han har i den grad opgraderet såvel flow som timing, siden han – i øvrigt overbevisende – vandt DM i standup i 2006. Han er heller ikke nogen helt dårlig skuespiller, og det kommer til god nytte.

Sine steder overskrider han etiske grænser, der ifølge denne skribent ikke bør overskrides. Og det pletter showet. Selvfølgelig handler humor – især når den har så eksistentiel karakter som i denne sammenhæng – også om at udfordre og anfægte tabuer, men fordi en vittighed er grænseoverskridende, behøver den ikke at være sjov.

Og noget kan sagtens være krænkende og kontroversielt uden at have den mindste kunstneriske værdi, jævnfør hele postyret omkring svenskeren Dan Parks frembringelser.

Men helt generelt er Elias Ehlers morsomt og begavet selskab, der tør sætte sig selv ind i den komiske ligning. Det bliver spændende at se, hvad der sker, når han kommer hinsides den anal-sadistiske fase, han åbenlyst bøvler med at komme ud af.

Livet er ganske vist ikke bare lagkage. Men så meget lort er der heller ikke.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce