Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Møde. Balletdansere fra balletten på Det Kongelige Teater og flygtninge fra Syrien, Pakistan, Eritrea, Myanmar og Uganda mødes på scenen.
Foto: Pr-foto

Møde. Balletdansere fra balletten på Det Kongelige Teater og flygtninge fra Syrien, Pakistan, Eritrea, Myanmar og Uganda mødes på scenen.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Flygtninge rykker ind på Det Kgl. Teater

Ny opsætning blander flygtninge og ballet. Det er en fortsættelse af den kontroversielle instruktør Christian Lollikes arbejde, mener teaterforsker.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De fylder i aviser, tv og debatter, og nu træder flygtninge fra Syrien, Pakistan, Eritrea, Myanmar og Uganda op på landets nationalscene.

Det sker, når Det Kongelige Teater senere på måneden viser ’Uropa’, instrueret af dramatiker Christian Lollike, der tidligere har lavet omdiskuterede stykker om blandt andre massemorderen Anders Behring Breivik.

Det er Det Kongelige Teaters dansetruppe Corpus og Teater Sort/Hvid, der står bag opsætningen med koreografi af Esther Lee Wilkinson og Tim Matiakis.

’Uropa’ er blevet til i samarbejde med Dansk Røde Kors, der har spurgt ti flygtninge, om de havde lyst til at dramatisere deres historie på scenen. Alle ti sagde ja.

Siden er to blevet udvist efter afslag på deres ansøgning, en tredje er gået under jorden i udlandet, mens en fjerde er blevet arresteret og udvist af Danmark.

De seks tilbageværende flygtninge fortæller om deres møde med Danmark og det danske asylsystem. Til rådighed står balletdansere, kostumer og musik.

»Vi snakker meget om flygtninge. Hvis man er venstrefløj, ser man dem som stakkels ofre. Er man højrefløj, ser man dem som nogle, der kommer og vil tage vores goder. Det er interessant at se på, hvordan de selv ser deres situation«, siger Christian Lollike.

Fiktion og virkelighed mødes

Flere teatre arbejder i øjeblikket med flygtningesituationen, blandt andre Mungo Parks kommende forestilling ’Uledsaget’, der bygger på research blandt børn, der flygter til Danmark.

I 2013 satte Lollike krigsveteraner på scenen i en anmelderrost forestilling. ’Uropa’ er en naturlig fortsættelse af Lollikes arbejde med at blande fiktion og virkelighed, siger lektor Laura Schultz, der forsker i teater på Københavns Universitet.

»Lollike sætter de konkrete hverdagseksperter på scenen. Det er i sig selv et politisk projekt, hvis man har et offentligt rum, hvor de hele tiden bliver overhørt«, siger Laura Schultz.

»Man har længe arbejdet med virkelighedsteater, men det er noget nyt, at man på den måde åbner balletten«, siger hun.

Christian Lollikes arbejde har tidligere kastet stort drama af sig – også politisk. I 2004 fik forestillingen ’Dom over skrig’ om gruppevoldtægter voldsom kritik af Dansk Folkeparti, og 2012 tog politikere fra begge fløje afstand fra hans forestilling om den norske Anders Behring Breivik og beskyldte Lollike for at gå Breiviks ærinde og udvise ufølsomhed over for de pårørende til Utøya-angrebet året inden.

I Dansk Folkeparti bakker kulturordfører Alex Ahrendtsen op om Det Kongelige Teaters frihed til at opføre den nye ballet:

»Det Kongelige Teater skal lave skuespil, ballet og opera. Teatret har vide beføjelser til at finde ud af, hvordan de løser den opgave«, siger Alex Ahrendtsen.

Et politisk budskab?

En af forestillingens medvirkende, den 45-årige ph.d.-studerende Muhammad Ali Ishaq, flygtede i 2013 fra Pakistan på grund af sin seksualitet. Han søger i øjeblikket asyl i Danmark og fortæller sin flugthistorie gennem dans.

»Som flygtninge er vi alle i systemet af forskellige årsager«, siger han.

»Men vi er samtidig i samme båd. Vi oplever, at ordet ’flygtning’ har negative konnotationer. At vi er en form for parasitter. Vi har tag over hovedet i Danmark og flere fordele modsat i mange andre lande, men flygtninges image skal ændres. Det håber jeg, at det her kan hjælpe med«, siger Muhammad Ali Ishaq.

Christian Lollike, har du et politisk budskab med forestillingen?

»Dybest set er det blot at give flygtninge ordet og se, om ikke man får nogle andre interessante perspektiver ud af det«.

Hvad forventer du af modtagelsen?

»Jeg håber, at de, der ser forestillingen, får et andet syn på flygtninge«, siger han.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden