Møde. Balletdansere fra balletten på Det Kongelige Teater og flygtninge fra Syrien, Pakistan, Eritrea, Myanmar og Uganda mødes på scenen.
Foto: Pr-foto

Møde. Balletdansere fra balletten på Det Kongelige Teater og flygtninge fra Syrien, Pakistan, Eritrea, Myanmar og Uganda mødes på scenen.

Scene

Flygtninge rykker ind på Det Kgl. Teater

Ny opsætning blander flygtninge og ballet. Det er en fortsættelse af den kontroversielle instruktør Christian Lollikes arbejde, mener teaterforsker.

Scene

De fylder i aviser, tv og debatter, og nu træder flygtninge fra Syrien, Pakistan, Eritrea, Myanmar og Uganda op på landets nationalscene.

Det sker, når Det Kongelige Teater senere på måneden viser ’Uropa’, instrueret af dramatiker Christian Lollike, der tidligere har lavet omdiskuterede stykker om blandt andre massemorderen Anders Behring Breivik.

Det er Det Kongelige Teaters dansetruppe Corpus og Teater Sort/Hvid, der står bag opsætningen med koreografi af Esther Lee Wilkinson og Tim Matiakis.

’Uropa’ er blevet til i samarbejde med Dansk Røde Kors, der har spurgt ti flygtninge, om de havde lyst til at dramatisere deres historie på scenen. Alle ti sagde ja.

Siden er to blevet udvist efter afslag på deres ansøgning, en tredje er gået under jorden i udlandet, mens en fjerde er blevet arresteret og udvist af Danmark.

De seks tilbageværende flygtninge fortæller om deres møde med Danmark og det danske asylsystem. Til rådighed står balletdansere, kostumer og musik.

»Vi snakker meget om flygtninge. Hvis man er venstrefløj, ser man dem som stakkels ofre. Er man højrefløj, ser man dem som nogle, der kommer og vil tage vores goder. Det er interessant at se på, hvordan de selv ser deres situation«, siger Christian Lollike.

Fiktion og virkelighed mødes

Flere teatre arbejder i øjeblikket med flygtningesituationen, blandt andre Mungo Parks kommende forestilling ’Uledsaget’, der bygger på research blandt børn, der flygter til Danmark.

I 2013 satte Lollike krigsveteraner på scenen i en anmelderrost forestilling. ’Uropa’ er en naturlig fortsættelse af Lollikes arbejde med at blande fiktion og virkelighed, siger lektor Laura Schultz, der forsker i teater på Københavns Universitet.

»Lollike sætter de konkrete hverdagseksperter på scenen. Det er i sig selv et politisk projekt, hvis man har et offentligt rum, hvor de hele tiden bliver overhørt«, siger Laura Schultz.

»Man har længe arbejdet med virkelighedsteater, men det er noget nyt, at man på den måde åbner balletten«, siger hun.

Christian Lollikes arbejde har tidligere kastet stort drama af sig – også politisk. I 2004 fik forestillingen ’Dom over skrig’ om gruppevoldtægter voldsom kritik af Dansk Folkeparti, og 2012 tog politikere fra begge fløje afstand fra hans forestilling om den norske Anders Behring Breivik og beskyldte Lollike for at gå Breiviks ærinde og udvise ufølsomhed over for de pårørende til Utøya-angrebet året inden.

I Dansk Folkeparti bakker kulturordfører Alex Ahrendtsen op om Det Kongelige Teaters frihed til at opføre den nye ballet:

»Det Kongelige Teater skal lave skuespil, ballet og opera. Teatret har vide beføjelser til at finde ud af, hvordan de løser den opgave«, siger Alex Ahrendtsen.

Et politisk budskab?

En af forestillingens medvirkende, den 45-årige ph.d.-studerende Muhammad Ali Ishaq, flygtede i 2013 fra Pakistan på grund af sin seksualitet. Han søger i øjeblikket asyl i Danmark og fortæller sin flugthistorie gennem dans.

»Som flygtninge er vi alle i systemet af forskellige årsager«, siger han.

»Men vi er samtidig i samme båd. Vi oplever, at ordet ’flygtning’ har negative konnotationer. At vi er en form for parasitter. Vi har tag over hovedet i Danmark og flere fordele modsat i mange andre lande, men flygtninges image skal ændres. Det håber jeg, at det her kan hjælpe med«, siger Muhammad Ali Ishaq.

Christian Lollike, har du et politisk budskab med forestillingen?

»Dybest set er det blot at give flygtninge ordet og se, om ikke man får nogle andre interessante perspektiver ud af det«.

Hvad forventer du af modtagelsen?

»Jeg håber, at de, der ser forestillingen, får et andet syn på flygtninge«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

    Henter…

    I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

Forsiden

Annonce