Operachef. Philipp Kochheim tiltræder sit nye job 1. maj.
Foto: Kåre Viemose

Operachef. Philipp Kochheim tiltræder sit nye job 1. maj.

Scene

Ny operachef: Der findes 90.000 operaer i verden, hvorfor opfører man så kun 50-60 af dem?

Tyske Philipp Kochheim overtager roret ved Den Jyske Opera.

Scene

I dag udnævnte Den Jyske Opera i Aarhus sin næste kunstneriske chef, den 46-årige tyske Philipp Kochheim, der kommer fra en stilling som såkaldt operadirektør, en administrativ chefpost, ved operaen i Braunschweig og bor i Berlin.

Kochheim er uddannet kunsthistoriker og har selv iscenesat opera i 20 år, deriblandt tre opsætninger af Mozartoperaen 'Così fan tutte', der med Kochheims egne ord er væsensforskellige fra hinanden. Han er lidenskabeligt optaget af at finde fuldkommen glemte og/eller oversete operaer og er allerede i gang med at nærlæse ældre danske operaer, som han måske vil give en ny chance i Aarhus.

»Der findes 90.000 operaer i verden!«. siger Philipp Kochheim til Politiken. »Men faktum er, at man verden over kun opfører 50-60 af dem. Helt grundlæggende er det min ambition at vise, at mange af dem er mesterværker, og jeg bruger masser af tid i nodearkiverne. Lige nu kigger jeg på musik af danskerne Enna og Schierbeck, og jeg leder med lys og lygte efter et eksemplar af Klenaus opera ’Rembrandt van Rijn’'«.

Men Kochheim er også realist. Han ved godt, at et mainstreamoperahus nødvendigvis bygger på de kendte værker af Mozart, Puccini og Verdi, fra 'Figaros bryllup' over 'La bohème' til 'La traviata'. Men hvert år skal der være plads til »en dristig ny titel«, og han er åben over for de store klassiske musicals, der kræver symfoniorkester.

Et lille kreativt team

Kochheim, der er født i Hamburg, var ansat tre år i Braunschweig, som er et stort hus med mange ansatte, begunstiget hvert år af det offentlige med 40 millioner euro (300 millioner kr.). Teatret har 400 forestillinger om året fordelt over ti produktioner plus én særligt for børn. Det er ikke et af Tysklands såkaldte førsteliga-huse, men niveauet hos operahuse i Tyskland generelt vurderes at være højt.

»Men efter tre år kendte jeg stadig ikke ret mange af dem«, siger Kochheim, »så stort var huset. Mit ideal har altid været at producere i små kreative hold som dem, instruktører som Ariane Mnouchkine og Peter Brook er del af. Et yderligere problem var, at man i Braunschweig kører med et ensemble på 15-16 faste sangere, hvilket betyder, at man tit må rollebesætte en opera med sangere, der ikke nødvendigvis er ideelle, fordi man ikke kan gå ud og købe nogen uden for huset«.

Philipp Kochheim er overbevist om, at de noget mere skrabede budgetter ved Den Jyske Opera ikke bliver noget problem i forhold til casting, bl.a. fordi der ikke er en stab af faste sangere, man partout skal vælge imellem.

»Og ind imellem er de dyreste sangere ikke de bedste. I Verdis opera 'Otello' f.eks. foretrækker jeg en ældre, sprukken stemme som Otello, som skal lyde som et såret dyr, der er ved at dø. De fire unge hovedkarakterer i 'Così fan tutte' må gerne lyde unge og lidt umodne«.

Ud af glemslen

Som instruktør er Kochheim ikke mindst kendt for sin opsætning af Wagners 'Tannhäuser', der lod operaen foregå hos den tyske forfatterfamilie Mann og for at have hevet værker som Hitchcockkomponisten Bernard Hermanns 'Stormfulde højder' og ungarske Jenö Hubays 'Anna Karenina' ud af glemslen.

Philipp Kochheim afløser ireren Annilese Miskimmon, der i december blev chef for Den Norske Opera & Ballet.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce