Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
I avisen The New York Times kritiseres operaen for at skævvride Steve Jobs' liv, for at det kan passe ind i operaskabelonen.
Foto: Howard Ken/AP

I avisen The New York Times kritiseres operaen for at skævvride Steve Jobs' liv, for at det kan passe ind i operaskabelonen.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Steve Jobs-opera slagtes noget så eftertrykkeligt af amerikanske anmeldere

»Karaktererne føltes mere som operaklicheer end som levende mennesker«, lyder det bl.a. i en anmeldelse. Kun lokalpressen er nådig over for 'The (R)evolution of Steve Jobs'.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er trods alt sjældent, at man ser et operaværk, noget som helst værk, blive slagtet så eftertrykkeligt, som det er tilfældet med den imødesete 'The (R)evolution of Steve Jobs' i New York Times.

Mason Bates og Mark Campbells opera havde urpremiere ved Santa Fe Opera lørdag aften og tager på turné til San Francisco og Seattle i de kommende sæsoner.

New York Times' anmelder Zachary Woolfe synes, at Campbells libretto skævvrider Apple-guru Steve Jobs' liv for at få det til at passe ind i en bekvem og konform opera-model:

»De har erstattet en autentisk menneskelig, omend grundlæggende udramatisk historie - om en mand, der efter alt at dømme var gennemført men karismatisk uudholdelig fra sin fødsel i 1955 til sin død i 2011 - med en mere sentimental, men også mere fersk en: God dreng mister orienteringen og genfinder den, soner for sin brøde gennem kærligheden til en nærmest hellig kvinde«.

Woolfe, der beskriver musikken som »tungt slæbende«, mener desuden, at operaen er »skæbnesvangert splittet« mellem at ville fortælle Jobs' liv med alle de rette biografiske detaljer og at ville tvinge stoffet ind i en happy ending.

Ifølge Zachary Woolfe har Santa Fe Operaens chef haft ét krav til skaberne af den nye opera: »I skal sikre jer, at publikum tænker en ekstra gang, før de rækker ud efter deres mobiltelefoner efter forestillingen«.

Som Woolfe tørt konstaterer: »Det må være et tegn på operaens fallit, at jeg, efter den sidste store operasvulmen i orkestret, helt uden omtanke tog min hårdt prøvede iPhone 6 op af lommen. På den måde lever jeg i den verden, Jobs skabte, men havde allerede glemt alt om denne udvandede version af hans historie«.

Washington Posts Anne Midgette vil gerne være lidt sødere, men sender stadig en slagside mod operaen:

»Kort sagt: masser af mennesker kunne virkelig godt lide dette værk. Det bereder mig ingen glæde at sige, at jeg syntes, det var en langdræber - selv om det bestemt havde noget god musik«.

Også Midgette fandt, at operaen tager livtag på Jobs' liv for at leve op til en operakonvention, plottet ikke egner sig til, og har ikke meget tilovers for operaens morale om, at vi skal huske at kigge op fra vore mobiler og sanse verden omkring os: »Man må da kunne komme dybere ned eller gå friskere til opgaven?«.

Midgette beskriver musikken som en række fermt men ensformigt skrevne og afviklede arier, recitativer og ensembler, og en del af den blev spillet af komponisten selv på Apple-computer fra scenen. »Karaktererne føltes mere som operaklicheer end som levende mennesker«, skriver hun blandt andet.

Som så ofte før tager den lokale avis i operahusets nærområde mere nådigt imod værket. James M. Keller fra Santa Fe New Mexican mener, at operaen »klart vil appellere til unge, takket være dens bedrift med at omforme dagens teknologi til at fortælle historien om gårsdagens teknologi. Men mere traditionelle operaelskere kommer også til at favne den. Som alle de bedste operaer har den et stimulerende plot til at give energi, den er propfuld med magtfuld musik, og - ikke mindst - den har et stort hjerte«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden