0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Gadeteater i en coronatid: Det ligner en krydsning mellem Hotel Pro Forma og futuristisk avantgardekunst, men med én afgørende forskel

Gadeteaterfestivalen Passage i Helsingør har som et særsyn i sommerens europæiske festivalørken kunnet brede sig i landskabet, sætte publikum i arbejde og fremavle sære klumpskabninger som en ny tids væsener.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Vontrapp
Foto: Vontrapp

En brysk kvinde i rødt og hendes strikse arbejdsledere dirigerer publikum rundt i den gamle tørdok.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Så kom syndfloden! En øredøvende brusen skyller hen over os, som vi står der, 60 tilskuere iført blå beskyttelseshjelme i fuld gang med at bygge vores egen Noas ark i den store tørdok på Søfartsmuseet. Kan vi holde snuden og skuden oven vande? Kan vi overleve?

Det er i hvert fald et lille mirakel, at den årlige Passage-gadeteaterfestival i Helsingør overhovedet kunne finde sted. Næsten alle andre lignende festivaler i Europa er blevet skyllet væk af den globale coronabølge eller overlever på deres digitale platforme som redningskranse. Men Passage har gennem ti år haft succes med at blande gadeteater med interventionskunst og stedsspecifik performance og har derved kunnet optimere det, der er gadeteatrets store force i forhold til institutionsteatret: Det kan nå ud til et bredt sammensat publikum med de forskellige forestillinger og netop lige der, hvor publikum er.

I år har det kunnet lade sig gøre ved at undgå det store gademylder og i høj grad opsøge naturen eller alternative steder som nu den gamle fritliggende tørdok under Bjarke Ingels museumsbygning.

Her har kunstnerkollektivet Vontrapp som markering af deres 10-års jubilæum vovet sig ud i en ambitiøst anlagt publikumsaktiverende performanceinstallation, ’Syndfloden’, med fri association til corona, klimakrise og samfundsmæssig kollaps. Det ligner en krydsning mellem Hotel Pro Formas billedteater og futuristisk avantgardekunst, men her med en afgørende interaktiv dimension: Publikum får rollen som det arbejdende proletariat.

Brysk dirigerer en stout kvinde i rød selskabskjole os ned ad en lang trappe til dokkens dyb – ledsaget af lyden af brølende kreaturer. Vi er de rene arbejdsdyr i slægt med de andre i den arkaiske ark.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter