0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Anmeldelse: Først spillede han JFK i stor Hollywood-film. Nu bruger han fortidens ord og toner til at skyde med skarpt på nutiden

Sange af Tom Lehrer og Monty Python udgør grundsubstansen i den godt disponerede og elegante kabaret, Caspar Phillipson serverer i Posthus Teatret.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Caspar Phillipson, der af mange kendes som John F. Kennedy i filmen 'Jackie', fremstår med mørkerød aftenjakke og velfriseret apparition som en gammeldags klaverentertainer på en hyggelig restaurant.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er noget af en opgave, skuespilleren og sangeren Caspar Phillipson har stillet sig selv ved at foranstalte en kabaretforestilling med sange først og fremmest hentet fra den amerikanske satiriker Tom Lehrers og komikergruppen Monty Pythons repertoire.

Thi for den førstes vedkommende er der tale om materiale, der skriver sig ind i en forestillingsverden fra 1960’ernes amerikanske Andeby-univers, og for den andens kan man stille spørgsmålet, om det overhovedet har relevans i andre sammenhænge end den oprindelige?

Men Phillipson løser opgaven ved at kæde sangene sammen med elegante, vittige, skarpe og eminent turnerede småcauserier, hvor tingenes tilstand i disse bizarre coronatider får både kærlige skub og tunge tacklinger. Og den aktuelle sexismedebat holder han sig heller ikke tilbage fra at kommentere, behørigt afstandtagende og let undrende. For man er vel et dannet og høfligt menneske, som ikke vil træde i alle fald ikke ret mange ret meget over tæerne.

Forestillingen ’Late Night Show’ finder sted i Posthus Teatrets hyggelige lavloftede kælderlokaler, hvor den 49-årige skuespiller sidder ved et opretstående klaver på scenen iført ulastelig mørkerød velourjakke og butterfly. Velfriseret og med en nydeligt trimmet moustache kunne han være hentet ud af en film fra gamle dage, hvor klaverboksere på selv de usleste knejper altid var pæne i tøjet.

Der er også noget gammelmodigt over stilen. Den imødekommende vennesæle og klare diktion. Den udpræget underspillede og antikonfrontatoriske satire er noget helt andet end vore dages ofte skingre standupkomik og den ofte højtråbende revy. Hos Phillipson ligger karaktermordene i bisætningerne, og skal en skarp pointe lige have en streg under sig, sker det med et slebent smil, som når en dygtig bartender serverer en gin og tonic – med appelsinskive, efter anmodning fra kunden.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter