0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sprællevende koreografi danses helt uden dødsangst

Den unge danske koreografi lever og har det godt viser det kvindelige dansekollektiv Fanclub.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jacob Grønbech Jensen
Foto: Jacob Grønbech Jensen

døden. De fire kvinder i danse-kollektivet Fanclub går i kødet på døden med en god portion uhøjtidelighed og legesyge.

Teateranmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Teateranmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

'Death'. Med den titel er der ligesom lagt i kakkelovnen.

Men de fire kvinder i dansekollektivet Fanclub holder sig ikke tilbage fra at tale om det helt store, selv om de kun er godt og vel midt i 30'erne. Med den mest øretæveindbydende uhøjtidelighed og legesyge lyst til at eksperimentere, vi længe har set på en dansk dansescene, kaster de sig ud i et koreografisk raid ind på dødens område.

Det kunne sagtens være gået galt. Særligt i første afdeling af aftenens dobbeltprogram, som er koreograferet af nordmanden Kim Hiorthøy. Her kommer Andrea Deres, Carolina Bäckman, Ellesiv V. Selseng og Sofia Karlsson farligt tæt på den skinbarlige, koreografiske tomhed.

Men i stedet for at ende i ironisk antikoreografi løfter Hiorthøys 'Hi Score' sig til en subtil besyngelse af, at noget findes i verden, snarere end intet. En koreografisk fætter til Inger Christensens digt 'Alfabet', hvor »abrikostræerne findes«, men med en god dosis absurd teater lagt oveni.

Hos konceptualisten Hiorthøy, som ud over koreografien også har skrevet tekst og musik, findes for eksempel ’extrasensitive band aid’ og Otrivin næsespray. Banale hverdagsobjekter, som her bliver ophøjet til noget forunderligt.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter