0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Selvværdet dissekeres i fandenivoldsk forestilling om ammebryster og svamp i skægget

Det er skamløst underholdende, når fire ukuelige skuespillere helt korporligt demonstrerer egne fejl og mangler.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Raphael Frisenvænge Solholm
Foto: Raphael Frisenvænge Solholm

BRYSTFIKSERING. Ammebryster skal have lidt hjælp, men Kitt Maiken Mortensen forstår at kramme brystvorterne, så »der kommer mere humør over det«.

Teateranmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Teateranmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er det med skuespilleren Anders Mossling, at hans hår ser håbløst ud. Og så er der skællene, som den midaldrende mand står og drysser ud over scenen. Sammen med alle de andre fejl og mangler, såsom svamp i skægget, dårlig musiksmag og sammensunken overkrop. Kun fødderne er o.k., bortset lige fra storetåen med svamp: »Den stinker!«.

Det er den nådesløse konsekvens i hans pinagtige body scan, der får ’Opvisning i lavt selvværd’ til at trænge ind. Det bliver ved og ved – videre til Kitt Maiken Mortensens »alt for lange skamlæber« og grådige trang til ros og slik. Det hele bliver vist frem i mindste korporlige detalje. En monoman selvoptagethed, jeg ikke alene rigeligt kan genkende mig selv i, men som i og med den akkumulerende selvudlevering virker så grotesk, at latteren ruller – op imod de rå vægge.

Stedet er meget passende en nedlagt slagtehal i Kødbyen, hvor fire styk skuespillerkvæg under navnet Cheer Extreme er rykket ind. En koproduktion med Sort/Hvid, der fra integration og flygtninge nu giver plads til en gang tværen rundt i det private flæsk. Selvværdsmonsteret er løs.

Hvad er egentlig relevansen i, at fire velfungerende skuespillere, der er privilegeret med pæne kroppe og cv’er, skal dele ud af deres mindreværd? Men netop det, at de lever af at skulle sælge sig selv med hud og hår og svamp i skægget, gør jo, at de om nogen kan spejle vores kropsfikserede performancekultur med offentlig shaming af de fede og kropumulige samt dyrkelse af perfektion og high performance 24/7.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter