Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
LIGHEDER. Når man får lov at lege med Xbox One og PlayStation 4 i virkeligheden, går det op for én, hvor ens, de er. Det er i detaljerne, man skal finde ud af, om man er til den ene eller den anden spilkonsol. HEr ses PlayStation 4.

LIGHEDER. Når man får lov at lege med Xbox One og PlayStation 4 i virkeligheden, går det op for én, hvor ens, de er. Det er i detaljerne, man skal finde ud af, om man er til den ene eller den anden spilkonsol. HEr ses PlayStation 4.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Xbox One og PlayStation 4: Sådan er de i virkeligheden

Politiken.dk har været i nærkontakt med de to nye spilkonsoller i Los Angeles.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De blev lanceret samme dag, har næsten samme arkitektur under motorhjelmen og ligner hinanden på overfladen.

Men derfra begynder lighederne også at høre op, når man sammenligner de to spilkonsoller, der kommer til at dominere markedet de næste 6-7 år...mindst. Politiken.dks udsendte havde mulighed for at prøve begge maskiner af under spilmessen E3, der finder sted i disse dage. Her er førstehåndsindtrykket.

To alen spilkonsoller af samme stykke Det mest bemærkelsesværdige ved PS4 og Xbox One er, hvor meget de ligner hinanden. Taget i betragtning, at de er blevet designet på hver sin side af stillehavet i dybeste hemmelighed, lader det til, at designsprog følger en bestemt tidsånd, som alle designere følger.

Begge spilkonsoller er nemlig to-tonede, delt op i en sort og en sortgrå side.

Xbox One midtpå, og PS4 til den ene side, med en blå stribe som skillelinje. Det sidste får PS4 til i høj grad at minde én om PS2, når den bliver sat på højkant. PS4 er dog over dobbelt så stor som en PS2’er, og når man står overfor den i virkeligheden er det ikke ligefrem indtrykket af et minimalt design, man får.

PS4’eren sender tankerne tilbage til VHS-maskiner fra 90’erne med dens matgrå og sorte udformning og lidt tykke, brede fremtræden. Men det er nu ikke fordi Xbox One er meget bedre på den front. Med dens blok-agtige formfaktor minder den en hel del om de første DVD-afspillere, der kom ud.

Både Sony og Microsoft er helt tydeligt gået efter, at de to maskiner ikke skal vække opsigt i stuen, men kan mænge sig med Blu-ray-afspilleren (hvis man ikke har droppet den til fordel for spilkonsollen) og kabel-boksen.

Sony har også et kamera
Der er dog én fremtrædende ting ved Xbox One, der adskiller den fra PS4’eren – også rent udseendemæssigt. Og det er Kinect 2-kameraet, der følger med, og som Microsoft insisterer på, skal blive en større og større del af spillene til Xbox One. Det demonstrerede de blandt andet ved at vise, hvordan man fremover f.eks. vil kunne læne sig til siden for at undgå ting, der kommer imod én i et spil.

Interessant er det dog, at Sony faktisk også har et Kinect-agtigt kamera klar til PS4. Det hedder PlayStation Camera, og er langt mindre og mere handy end Kinect eller Kinect 2. Men Sony går ret stille med dørene desangående. Det bliver formodentligt kun tilgængeligt som ekstraudstyr, for Sony vil gerne fastholde PS4’erens forspring på prisen i forhold til Xbox One.

Netop den europæisk prisforskel på ca. 750 kroner mellem de to konsoller er der gjort meget ud af, men som en journalistkollega gjorde undertegnede skribent opmærksom på, så er forskellen i de danske netbutikkers vejledende priser ved forudbestlling noget mindre. Den er helt nede på 2-300 kroner. Og for de ekstra penge,, Xbox One koster, får man et Kinect 2-kamera med.

Microsoft demonstrerede også, hvordan de kan hente ekstra computerkraft i skyen til Xbox One. Det virkede ret overbevisende, men Sony har for længst meddelt, at de også planlægger en sky-strategi for PS4.

Ikke desto mindre bliver det interessant at se, hvad spiludviklerne kan få ud af at få nærmest ubegrænset computerkraft til rådighed, samt et kamera, der gør hele spiloplevelsen mere livagtig.

Sony-angreb på Microsoft viste sig at være uholdbart
Da Sony holdt deres PlayStation 4-pressemøde, gjorde de et stort nummer ud af, at PS4 ikke behøver være online for at fungere, og at de ikke lægger restriktioner på brugte spil. Det sidste høstede de et gigantisk bifald og stor jubel for under pressekonferencen. Angrebet, som en kollega udtrykte det, voldsomt nok til at »Microsoft kunne anmelde det som voldtægt og få medhold«.

For Microsoft har nemlig været under beskydning for det modsatte. Det hedder sig, at man ikke kan bruge brugte spil på Xbox One, og at den hele tiden skal være tilkoblet en bredbåndsforbindelse. Og det scorede PS4 point på.

Nu viser virkeligheden sig dog at være en anden. Det er nemlig rigtigt, at Sony ikke lægger restriktioner på brugen af brugte spil – men det er i virkeligheden ikke noget de bestemmer. Det er spilstudierne, der udgiver spillene, der bestemmer, om de må udveksles og bruges igen, hvilket Sonys CEO Jack Tretton indrømmede i en presseudmelding tirsdag. Så PS4’erens førnævnte point var billige.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Microsoft, viser det sig, har præcis samme strategi. Men Xbox One skal stadig være online for at fungere, ikke sandt? Det viser sig også at være en sandhed med modifikationer. Under demonstrationen, Politiken.dk overværede, spurgte en australsk journalist ind til dette, for mange steder i det mere øde dele af Australien er der kun adgang tiil gammeldaws dialup-modem-forbindelser.

Gameplay og Grafik
Svaret er dog, at Xbox One bare skal tjekke ind på din Live-profil mindst én gang i døgnet. Og det kan man sagtens gøre uden en bredbåndsforbindelse. Dog skal man ikke regne med at kunne få adgang til den massive regnekraft i skyen, som Microsoft var ret stolte af. Og det, som en amerikansk Microsoft-mand udtrykte det, at for disse australiere »ville Xbox 360 nok være et bedre valg«.

Men hvad så med det, som det hele handler om? Gameplay, grafik og så videre? Tja, her er det interessante, at der faktisk ikke er den store forskel på de ting, de to giganter viser frem nu.

Grafik-niveauet er nogenlunde det samme, når man kigger på det i virkeligheden. Det bliver mere og mere fotorealistisk og virkeligt, men der er ikke ret stor forskel på de to maskiner i den henseende.

Dog skal det nævnes, at de nye Xbox-controllere har fået fire nye motorer indbygget, som betyder en langt mere varieret og realistisk feedback og vibration i hænderne end tidligere. Hvor vi ikke kunne registrere nogen stor udvikling på PS4’erens controllere, tager Xbox One-controlleren et stort skridt fremad.

Og så har Xbox One også den fordel, at den i lige så høj grad er et underholdningscenter som en spilkonsol, hvor man kan trække indhold fra nettet, nyheder og chats in i sit live-tv-billede blot ved et tryk på en knap.

PlayStation 4 kan opnå det samme med en software-opdatering, men det virker ikke som om, det er et stort satsområde for Sony på samme måde som det er for Microsoft.

Nogenlunde det samme

Så alt i alt er indtrykket efter at have oplevet de to nye konsoller i virkeligheden, at de på rigtig mange områder ligner hinanden. Og at det derfor ikke kan betale sig at skifte platform, hvis man allerede er vant til en PS3 eller Xbox 360.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Står man dog og skal vælge for første gang, kan man lade sig diktere af såvel pengepung, som behovet for anden underholdning i boksen end spil. Eller hvorvidt man har bredbånd, hvorvidt ens favoritspil findes på den ene eller den anden platform… eller hvis man bare synes den ene konsol er pænere end den anden…

Sony PlayStation udkommer op mod jul og kan p.t. forudbestilles for 3.699 kroner

Xbox One udkommer til november og kan p.t. forudbestilles for 3.899 kroner

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden