Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: JENS DRESLING
Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fedt og sukker sælges som sundt

Virksomheder markedsfører fede og søde produkter som sunde. Forbrugerrådet kræver strammere lovgivning.

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De emmer af sundhed, men bugner med sukker.

Pas på med at lade dig lokke af lækre billeder og smarte slogans, når du køber ind.

Mange af de produkter, der signalerer sundhed og velvære, indeholder nemlig i virkeligheden store mængder sukker og fedt, skriver gratisavisen 24timer.

Ifølge lektor ved Copenhagen Business School Viktor Smith benytter stadig flere firmaer sig af den kreative indpakning, selv om fødevareloven dikterer, at den skal stemme overens med fødevarens indhold.

»Den form for markedsføring er stadig mere tiltagende, fordi konkurrencen er blevet hårdere, og der er kommet stadig flere produkter på markedet,« siger Viktor Smith til 24timer.

»Det er vildledning«

Hos Forbrugerrådet mener man, at der er tale om decideret vildledning af forbrugerne.

»Vi så gerne, at man fik strammet fortolkningen, sådan at de her eksempler også blev vurderet som vildledende, fordi det mener jeg, at de er,« siger Camilla Udsen fra Forbrugerrådet.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden