Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
LARS HANSEN
Foto: LARS HANSEN

Det sku' vær' så sundt. Men når fuldkornsboller ikke indeholder overvældende meget korn og alt for meget sukker er de ikke det rette valg til for eksempel børnenes madpakke.

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fuldkornsboller er proppet med sukker

Det skulle være så sundt med fuldkorn, men mange boller med fuldkornsmærker mangler korn og er fulde af sukker.

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danskerne får alt for lidt fuldkorn - faktisk kun halvdelen af de 74 gram fuldkorn om dagen, som sundhedsmyndighederne anbefaler.

Så brødet skal helst være groft. Men forbrugerne risikerer at blive snydt, når de i supermarkedet går efter brødposer, der smykker sig med Fuldkornslogo, Nøglehul eller blot synonymer som »rustikt« og »fiberholdigt«.

Det viser en gennemgang af en række 'fuldkornsboller', som Børsen FødevareSundhed har bedt fødevareekspert Gitte Gross kigge nærmere på. Gitte Gross er uddannet bromatolog og centerleder for Viffos - Videncenter for Fødevarer og Sundhed.

LÆS ARTIKEL

Boller signalerer sundhed Gitte Gross har vurderet et bredt udsnit af supermarkedernes mest kendte boller, der alle - i større eller mindre grad - signalerer sundhed.

Og dommen er klar: Der er masser af plads til forbedring på supermarkedernes brødhylder, for flere af produkterne sender nogle direkte misvisende signaler.

LÆS ARTIKEL

Andre er egentlig ok, men kunne sagtens skrue mere op for fuldkornsindholdet, skriver Børsen.

»Det vil altid være sundest at vælge rugbrød til børnenes madpakke, men hvis man f.eks. har et barn, der ikke kan lide rugbrød eller blot vil have en lettere mellemmad om eftermiddagen, så vil jeg anbefale, at man går efter de boller, der er mærket med det orange fuldkornslogo. Det er produkter, som myndigheder og brancherne selv stiller krav til,« siger Gitte Gross.

GUIDE

Svenskerne gør brød til kage
Hun hæfter sig især ved den svenske brødproducent Pågens brug af sukker i sine brødprodukter.

»Svenskerne er af en eller anden grund meget vilde med sukker i brød, og det bærer Pågens brød præg af. Især i de lyse varianter er der fyret godt op for sukkeret. Samtidig gør de meget ud af at fremstå som sunde - det er meget problematisk,« siger hun.

LÆS ARTIKEL

Forbrugerne må også navigere mellem produkter, som egentlig ser rimelig grove eller mørke ud, men som i virkeligheden har et meget begrænset indhold af fuldkorn - hvis der overhovedet er noget i.

Billigt og sundt at bage selv

Hvis man vil vinde på brødfronten - både økonomisk og sundhedsmæssigt - er hendes bedste råd dog selv at gå i gang ved røremaskinen.

»Man kan faktisk komme op på en fuldkornsandel på 100 pct., hvis man bager sit brød selv, og det er jo markant over de produkter, man kan finde på hylderne. Samtidigt er det meget billigere, selv om priserne på fuldkornsmel stadig er besynderligt høje,« siger Gitte Gross.

OPSKRIFT

Ernæringsekspert Orla Zink, Dansk Catering Center, mener helt generelt, at brødproducenternes ambitionsniveau er for lavt - også dem med fuldkornslogo og nøglehul.

»Der er jo ikke det fuglefrø, producenterne ikke har kommet i. Jeg savner virkelig noget brød med gods i, og fuldkornslogoet mener jeg slet ikke er ambitiøst nok, selv om produkterne måske er nogle af de bedre på hylden,« siger han til Børsen.

Mærker forvirrer forbrugerne
Han tilføjer, at han dog er alvorligt i tvivl om, mærket overhovedet kommer til sin ret, når forbrugerne skal manøvrere igennem supermarkedernes skilteskove.

GUIDE

»Jeg vil godt se den forbruger i Danmark, der kan stille sig op og fortælle, hvad de enkelte mærker betyder. Samtidig er der varedeklarationer og e-numre at holde styr på og producenternes egne mærker. Mange af mærkerne er fuldstændigt overflødige og peger i hver sin retning,« siger Orla Zinck.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden