Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spis dig sund med mellemmåltider

Nærende mellemmåltider tre gange om dagen er det bedste du kan gøre for dit velvære, din koncentration og din sundhed.

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Uden mellemmåltider bliver man sløve og ukoncentreret og kommer til at overspise til hovedmåltiderne. Hovedpinen banker på, og man bliver småirritabel og let pirrelig.

Mange danskere har lært, at vi skal spise os mætte til hovedmåltiderne, og så bør det vel være nok. Men det er det ikke.

Se de gode argumenter og få de gode råd til at nyde sunde mellemmåltider af Birgitte Eschereich - måske kommer du endda til at tabe dig af det.

Mellemmad er en god investering Men dansk erhvervsliv kan spare milliarder af kroner i en sløv og ukoncentreret arbejdsstab ved at tilbyde mellemmåltider. Det er hensigtsmæssigt for voksne at spise tre hovedmåltider og tre mellemmåltider dagligt.

For det første vil den jævnlige energitilførsel sikre dig et stabilt blodsukker. Frugt er da ganske skønt og en del af de 600 g dagligt. Men udfordringen hænger sammen med, at frugtsukkeret virker på blodsukkeret som slik.

Det vil sige at det hurtigt påvirker blodsukkeret og hurtigt er brugt op igen. Hvis frugten får følgeskab af et mindre måltid, der er længere tid om at gå i blodet – f.eks. en banan og en lille fuldkornsbolle – er mellemmåltidet ideelt.

Sulten får dig til at overspise
For det andet viser undersøgelser, at folk, der sulter for meget mellem måltiderne, har tendens til at overspise ved hovedmåltiderne. I det at overspise ligger naturligvis, at man indtager for mange kalorier i forhold til, hvad man har brug for.

Derfor ser man ofte den modsatte effekt af sult end forventet, nemlig vægtøgning. Så det er en fordel både at spise tre hovedmåltider samt tre sunde, mættende og smagsfulde mellemmåltider.

SE GUIDE

Det er en udfordring, fordi det ofte kræver planlægning – det er ikke altid hensigtsmæssigt lige at hive sit mellemmåltid op af tasken og gumle løs midt i et møde for eksempel.

Vitaminer virker bedst i små portioner
For det tredje kan kroppen bedre optage vitaminer og mineraler, når de tilføres jævnt hen over dagen i stedet for i store portioner på én gang.

SE ARTIKEL

Og da vi skal økonomisere med de kalorier, vi får ind – som både skal dække vitaminer, mineraler, mæthed m.m. – ja, så er der ikke råd til, at kalorierne ’går op i røg’.

Manglende mellemmåltidskultur

Vi har slet ikke en mellemmåltidskultur i Danmark. Ikke engang på en cafe kan man få et. Du må til bageren eller i supermarked for at få et let måltid. I landets virksomheder er der kommet frugtordninger som aldrig før. Det er godt for frugt- og grøntindtaget, men det hjælper ikke meget på blodsukkeret om eftermiddagen. I stedet går vi til slikautomaten, hvor folk betaler 10-20-30 kroner for slik og sodavand.

GUIDE

Derimod har de svært ved at slippe en femmer ekstra dagligt for at kunne få et hæderligt mellemmåltid fra kantinen. Det er et paradoks, jeg gerne vil bede folk om at tænke over.

Arbejdspladser kan hjælpe

Virksomhederne bør tilbyde et hæderligt og seriøst mellemmåltid, der vil påvirke medarbejdernes kognitive evner såsom opmærksomhed, koncentration og hukommelse.

Kan man sætte kroner og øre på det? Det tror jeg på. Vi kan i hvert fald få medarbejdere, der i større udstrækning kan sige nej til hovedpine, irritabilitet og pirrelighed.

SE OGSÅ

Så i aften, inden du går i seng, smækker du lige en fantastisk æble-nødde-dej sammen, som du bager som i morgen tidlig, mens du er i bad.

Så har du et nemt og skønt mellemmåltid til tasken mod hovedpine og andre sultrelaterede dårligdomme.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden