Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: JOACHIM ADRIAN
Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Få rig smag og sundhed med tang i maden

Havets grøntsag runder alle smagsnuancer af og giver maden et vitamin- og mineral løft.

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tang er en spændende smagsoplevelse, som mange danskere har til gode.

Ganske vist har vi lært at spise sushi, de delikate ruller lavet af noritang og ris, og det er foreløbig det vildeste, vi kan tænke os. Men grunden er lagt til, at vi også kaster os ud i andre spændende muligheder for at bruge tang i madlavningen.

I Japan har tang været en naturlig del af menuen i tusindvis af år. Japanerne spiser 5-10 g tang om dagen, for dem er det simpelt hen uundværligt. Og der er ingen tvivl om, at vi også vil få smag for tang. Jeg gætter på, at tang bogstavelig talt vil skylle ind over de danske tallerkener i de kommende år.

OPSKRIFT Tang er en usædvanlig rig kilde til de fleste næringsstoffer, men der er masser af grunde til blot at spise tang for nydelsens skyld. Tang smager af ’hav’ og indeholder den såkaldte umami-smag, også kaldt den femte smag. Umami runder de fire andre smagsnuancer af, nemlig det søde, det salte, det sure og det bitre. Derfor er tang lidt af en tryllestav i madlavningen. Den kan være med til at give en ret den ekstra udefinérbare smagsoplevelse, der hæver måltidet med adskillige kulinariske oktaver.

Grøntsagen med stor personlighed

Med sine årtusindgamle rødder dybt plantet i det japanske køkken passer tang bedst sammen med traditionelle orientalske råvarer som ris, tofu, azukibønner, kål, aubergine, sesamfrø og den gærede sojasovs, tamari. Men chili og ingefær går også godt til tang.

OPSKRIFT Der forskes i tang overalt i verden, og alle kan blive enige om, at tang er et fantastisk produkt i kampen om tilstrækkelig næring til verdens hurtigt voksende befolkning. Samtidig er tang sygdomsforebyggende, og så kan den dyrkes i uanede mængder – og er CO2-neutral. Tang har et højt indhold af A-, B-, C- og E-vitaminer, og det samme gælder mineraler og sporstoffer, bl.a. jern, jod, magnesium og kalk. Der er mere jern i tang end i spinat – og mere kalk end i mælk.





Samtidig er tang rig på fiber, men fattig på kalorier og fedt. De fedtsyrer, som tang indeholder, er de essentielle omega 3 og omega 6 – oven i købet i den rette balance. Også med hensyn til proteiner ligger tang i førerfeltet

Havets grøntsag med den store personlighed er en ingrediens, der aldrig spiller hovedrollen, men sætter prikken over i’et i en ret. Ikke mindst i orientalsk inspireret mad. Men prøv også, hvordan en ganske almindelig kartoffel bliver opgraderet i selskab med tang.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden