Pølsefeber. De sirligt dekorerede hotdogs er blikfang i montre og på skilte, når Steff Hotdog forsøger at lokke kunder til butikken. Det går meget godt – indtil videre findes der i Sydkorea mere end 300 salgssteder, og kæden er i gang med at erobre andre asiatiske markeder. Ud over det karakteristiske Steff Houlberg-logo leverer den danske virksomhed pølser, brød og ristede løg til kæden.

Pølsefeber. De sirligt dekorerede hotdogs er blikfang i montre og på skilte, når Steff Hotdog forsøger at lokke kunder til butikken. Det går meget godt – indtil videre findes der i Sydkorea mere end 300 salgssteder, og kæden er i gang med at erobre andre asiatiske markeder. Ud over det karakteristiske Steff Houlberg-logo leverer den danske virksomhed pølser, brød og ristede løg til kæden.

Nyt om mad

Pølsevognen har fået renæssance - i Sydkorea

Mens antallet af pølsevogne i Danmark svinder ind, har den danske hotdog kronede dage i Sydkorea. Steff Korea minder om McDonald’s og indtager snart andre asiatiske markeder.

Nyt om mad

Du kan få en hotdog med kålsalat, en hotdog med hvidløg, en pølse i 'wrap' og mange andre variationer over den velkendte spise. Diverse dressinger sprøjtes på i sirlige mønstre. Og hvis du virkelig er sulten, kan du købe en hel hotdogmenu. Endelig en nytænkning af den klassiske danske hotdog tænker du?

Ja. Men nytænkningen er sket mere end 7.000 kilometer fra den danske grænse - nærmere bestemt i Sydkorea. Her stiftede en entreprenant sydkoreaner ved navn Youn Ha Rhee, der i 1960'erne var udvekslingsstudent i Danmark, i 1999 Steff Korea.

LÆS ARTIKEL

Hans første Steff Hotdog-salgssted blev så stor en succes, at Steff Korea hurtigt kunne udvide. I dag er der i Sydkorea mere end 300 Steff Hotdog'er, der enten er direkte drevet af moderfirmaet eller gennem franchiseaftaler i bl.a. forlystelsesparker og kiosker.

Direktør Youn Ha Rhee, der under sit studieophold i Danmark faldt for den danske hotdog, har dog også udviklet pølseudsalget til noget mere avanceret, end de pølsevogne han spiste ved dengang. Steff Hotdog minder således ret meget om en typisk amerikansk fastfoodrestaurant. Der er borde, man kan sidde ved, og man kan bl.a. bestille både gourmetkaffe og flere forskellige slags pomfritter til sin hotdog, der også kommer i forskellige størrelser.

Den første Steff Hotdog, der ligger i det meget vestligt influerede Itaewon-område, har meget passende en isbar fra kæden Baskin' Robbins som nabo til den ene side, en sandwichbar fra Queznos-kæden til den anden og en KFC-franchise, der sælger alt i friturestegt kylling, på gaden overfor.

LÆS ARTIKEL

»Men de andre fastfoodkæder er alle baseret på hamburgers eller kyllinger. Vores er baseret på pølser af høj kvalitet«, forklarer Youn Ha Rhee, der begyndte med hotdogeventyret, da han stoppede som direktør for Legos koreanske datterselskab.

En anden del af hemmeligheden bag Steff Koreas succes er, at sydkoreanere tilsyneladende har en umættelig fastfoodsult. Markedet er de seneste ti år i gennemsnit vokset med imponerende 20 procent om året.

Resten af Asiens tur

Steff Korea begyndte faktisk som et såkaldt joint venture med Steff Houlberg under navnet Uni Steff Korea, men i dag driver Steff Korea kæden alene og får så alle råvarerne tilsendt fra Danmark. Pølserne til de koreanske fastfoodrestauranter bliver således produceret i Svenstrup og Vejle og sendes så af sted sammen med brød og ristede løg.

Henning Faber, der er eksportchef for Tulip, som fører mærket Steff Houlberg, fortæller, at den danske virksomhed ikke overraskende er ganske tilfreds med samarbejdet. »Og med at sydkoreanerne elsker vores pølser«, tilføjer han.

Henning Faber bøjer sig også i respekt for, at Youn Ha Rhee på den måde har fornyet og forstærket pølsesalget, men han ser desværre ingen tegn på, at konceptet vil slå igennem i Danmark. Det kunne måske ellers have været en kærkommen håndsrækning til den skrantende danske pølsevognskultur, der siden 1960’erne har oplevet et mandefald af dimensioner. Men nej. »Det er primært, fordi opstartsinvestering og drift af sådan en fastfoodrestaurant er noget højere end en almindelig pølsevogn«, vurderer han.

Til gengæld er det ikke et urealistisk scenarie andre steder i Asien. Steff Korea er i hvert fald ikke færdig med at udvide butikken. I hjemlandet lancerede de i supermarkederne i december 3-styks pakker med frosne franske hotdogs - dem kan kunderne så varme op derhjemme, hvilket er den eneste mulighed for at købe danske pølser i detailhandelen.

Og i løbet af de kommende år er det planen at lade det sydkoreanske hotdogeventyr blive til et asiatisk et af slagsen. Youn Ha Rhee er således sikker på, at han i første omgang kan få kineserne og japanerne med på vognen.

FACEBOOK

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce