Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: JENS DRESLING
Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Måbende ekspert om hipt område: »Det er jo en motorvej!«

Larmende indfaldsvej er sært nok ved at blive en attraktiv adresse.

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Flere og flere restauratører åbner forretning på Åboulevard. Og der er ikke tale om billige burger- eller shawarma-bikse.

Det er erfarne michelinkokke og barejere, der nu prøver kræfter med en af hovedstadens mest trafikerede veje.

Og det undrer Søren Møller Christensen, der er partner i firmaet Hausenberg, der har specialiseret sig i sociale og kulturelle aspekter ved byudvikling.

»Det er jo en motorvej!«.

Han mener, at Åboulevards nye forretningsdrivende måske nyder godt af, at Nørrebrogade er lukket for biler og derfor har overtaget nogle af de kørende kunder.

»Men det er bare gisninger«, understreger han.

Halvhemmeligt er attraktivt Samtidig peger han på, at trenden ellers i de seneste år er gået på, at flere har åbnet barer og caféer i enten industriområder (som A-huset på Islands Brygge eller Tribeca i Nordvest) eller på små gader - som Wascator i Refsnæsgade på Nørrebro og Salon 39 på Vodroffsvej på Frederiksberg.

»De har en klar profil og har adresse, hvor tilgængeligheden for bilister ingenting betyder, fordi alle kommer på cykel«.

Han mener, at de steder lever godt at være 'halvhemmelige' og dermed attraktive for deres målgrupper.

Overraskende på Åboulevarden

Og på sin vis kan en adresse på Åboulevard have samme hemmelige og dermed interessante præg, gætter Søren Møller Christensen.

»Overraskelsen i placeringen gør det hemmeligt. Åboulevarden er så tom bylivsmæssigt, at man undrer sig og bliver pirret«.

Han kan dog ikke forestille sig, at den sekssporede vej med tiden udvikler sig til en strøggade. For der er hverken træer til at skærme for trafikken eller brede fortove, der gør det attraktivt at slentre eller side ude. Og så er støjen fra trafikken enorm for slet ikke at tale om luftforureningen.

»Det er ikke der, jeg ville drømme om at sidde på cafe«, siger bylivseksperten.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden