Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: THOMAS BORBERG
Mad og drikke
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Guide: Krydderier gør din mad sund

Giv din krop et sundt boost med krydderier som hvidløg, ingefær og chili. Vi bringer de krydrede opskrifter her.

Mad og drikke
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bliv inspireret til krydrede retter, der både smager godt og gavner sundheden.

Urter og krydderier er nemlig ikke kun smagsgivere, der gør din mad spændende. Mange af dem er kendt for deres lægende egenskaber og store indhold af vitaminer og antioxidanter.

Her kan du læse lidt om udvalgte krydderier og finde inspiration til hvordan du kan bruge dem i opskrifter fra KOGEBOGEN.

LÆS GUIDE

Chili
Den kraftige frugt er både elsket og frygtet på grund af sin stærke smag.

Chili indeholder mange antioxidanter som C-vitamin og Beta-Caroten, og menes at have en positiv effekt på blodtryk og kolesterol i blodet.

I disse pollen-tider kan chilien være en kærkommen hjælper, da den kan hjælpe til at lindre lidelser som tilstoppede bihuler og luftveje. Chili er desuden god for fordøjelsen og så kan den sætte fut under forbrændingen.

LÆS ARTIKEL

Chilien er en meget alsidig smagsgiver og kan bruges i et utal af konstellationer. Som drys på rugbrødsmaden, et friskt stærkt pift i en salat eller som potent krydderi i pasta-, kød- eller fiskeretter.

Prøv en som lækkert tilbehør eller marinade til grillen, en der sætter fut i krop og slimhinder eller en nem .

Persille
En krydderurt der er fuld af jern, er god mod blærelidelser, urinvejslidelser og hvis du lider af mineralmangel. Så drys bare en ordentlig håndfuld over din middagsret.

LÆS ARTIKEL

Persille er kendt for at afhjælpe hvidløgens kedelige følgesvend: dårlig ånde. Derfor er den god ide at lade dine hvidløgsretter følges med den friske persille.

I det friske sommerkøkken kommer persillen særligt til sin ret. Prøv , hvad med .

Ingefær
Den knoldede jordstængel er et sandt vidundermiddel, der kan have gavnlig effekt på forkølelse, kvalme og maveproblemer. Den smager godt, kraftigt og friskt, og er en fast ingrediens i særligt de asiatiske køkkener.

LÆS ARTIKEL

Ingefær kan fås som kosttilskud, pulver, syltet, marineret, flydende osv. Men den allernemmeste måde at få ingefærens velsignelser på, er at rive den rå rod ned i kogende vand, tilsætte lidt honning og drikke blandingen som te.

Prøv en Broccolisalat med tofu, soja, chili og ingefær , en drik med ingefær og blåbær eller pift salat, suppe og grøntsager op med en .

Basilikum
Som mange andre krydderurter er basilikum fuld af C-vitamin, og så har den en gavnlig effekt på hoste og fordøgelsesbesvær.

Basilikum er en klassiker i både det europæiske og asiatiske køkken, dog bruges noget forskellige arter.

LÆS GUIDE

Basilikum fungerer skønt som drys på alt fra pizza til dessert, men egner sig også godt som hovedingrediens. Det kan for eksempel være i en herlig grøn eller Basilikumruller med marineret svinekød.

Desserten kan som nævnt sagtens få et basilikums-pift, prøv en .

Timian, er som basilikum rigtig god for mave og hals. Kan hjælpe hvis du føler dig oppustet, lider af forstoppelse eller er mangler energi. .


Hvidløg

Har en blodfortyndende effekt, og forebygger forkalkning samt blodpropper. Hvidløg kan hjælpe med at sænke blodtrykket, kolesterolet i blodet og modvirker svamp i tarmen. Hvidløg er desuden mistænkt for at have en mindskene effekt på kræftfremkaldende stoffer.

LÆS GUIDE

Hvidløg har en bevarende effekt på kroppen (antioxidant) og stimulerer immunsystemet. Der er ikke beskrevet skader eller bivirkninger af hvidløg, altså ud over en lidt kraftig lugt.

Opskrifter: , , .

Karry er et blandingskrydderi. Der kan være helt op til 20 forskellige krydderier i en blanding: antioxidantet gurkemeje, ingefær, kanel, koriander, nellike, muskatblomme, spidskommen, peber, kommen, karryblad, anis, fennikel, muskatnød, laurbærblade, safran, sennep, sesamfrø, cayenne, bukkehorn og valmuefrø.

Det gule farvestof i karry, der stammer fra gurkemeje, kan bruges som middel mod cancer. Så det er en god grund til et krydre din mad. Og, så smager karry ekstra godt og giver din krop varme.

Prøv indiske gule ærter og spicy kikærter som krydret tilbehør. Eller følg opfordringen og gør .

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden