Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
FINN FRANDSEN
Foto: FINN FRANDSEN

Vågen. Danskere som har lyst til kaffe sidst på dagen, kan vælge en slags kaffe frem for noget andet

Mad og drikke
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Søvnproblemer: Espresso har mindre koffein end filterkaffe

Instant kaffe og Arabica kaffe har mindst koffein af de kendte typer.

Mad og drikke
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kaffedrikkere som gerne vil sove godt, skal vælge kaffen med omhu.

Der er nemlig stor forskel på, hvor vågen du bliver af en kop kaffe, for indholdet af koffein afhænger af hvilken kaffe, du drikker, fortæller projektkonsulent Lilian Nielsson hos Dansk Kaffeinformation, som er kaffebranchens informationsforum.

»Både kaffens oprindelse, sammensætning og bryggemetode har betydning for, hvor meget koffein der er i en almindelig kop kaffe. Robusta-kaffe indeholder eksempelvis dobbelt så meget koffein, som arabica-kaffe«, siger hun.

Arabica-kaffe, som er den dyreste bønne på markedet, anvendes oftest til espresso, men også filterkaffe kan være lavet af 100 procent arabica.

Vælg med omtanke Samtidig er der generelt mindre koffein i instant kaffe, end der er i formalet kaffe, hvis man følger dosseringsanvisningen på pakkerne, forklarer hun.

LÆS ARTIKLEN

»I en kop, hvor der kan være 150 ml. kaffe, får man fra almindelig ristet, malet kaffe til kaffemaskinen cirka 115 mg. koffein. Hvis man drikker en kop instantkaffe på samme størrelse, så får man kun 65. mg. koffein per kop, altså omkring halvdelen«, siger Lilian Nielsson.

Kaffe på sengekanten
Man bør generelt holde sig fra kaffe, lige inden man skal sove, fordi det er så stærkt stimulerende, forklarer overlæge og specialist i søvnmedicin Jan Ovesen fra Scansleep, som er en søvnmedicinsk klinik, der har med alle former for diagnostik og behandling af søvnløshed at gøre.

»Hvis man har drukket kaffe, inden man skal sove, forhindrer det en i at falde i søvn. Når det kommer ud i blodet, suser det også rundt, så man har lettere ved at vågne, når man endelig falder i søvn«, siger Jan Ovesen.

Søvnløs ved duften

Kaffens aktive stoffer påvirker dog den enkelte person forskelligt. Derfor er der stor forskel på, hvor følsom man er over for kaffens opkvikkende effekt, fortæller Jan Ovesen.

»Man skal generelt stoppe med at drikke kaffe efter klokken 15, hvis man vil sove ordentlig. Men nogle kan drikke en kop kaffe på sengekanten og stadig sove fortrinligt, mens andre kan ligger søvnløse, hvis bare de dufter til en kop kaffe«, siger han.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden