0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Arlas gulddreng fylder rundt

Peder Tuborgh, Direktør i Arla, fylder 50 i morgen

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jan Dagø
Foto: Jan Dagø

Direktør. Til forskel fra koncernens tidligere topchefer har Tuborgh ikke en fortid på en gård eller i andelsbevægelsen.

Fødselsdage
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Fødselsdage
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Han var nærmest ukendt i offentligheden, da mejerigiganten Arla i 2005 udnævnte den dengang 42-årige Peder Tuborgh til sin øverste direktør.

Siden har fynboen i lyntempo udviklet sig til en af landets mest eksponerede erhvervschefer.

I dag er han kendt som manden, der på få år har ledet Arla helskindet gennem kriser, fusioner og humørsyge fødevarepriser på verdensmarkederne. Og som samtidig har udvidet forretningen så voldsomt, at koncernens mål fra 2008 om at nå en omsætning på 75 milliarder kroner i 2015 bliver nået allerede i år.

Dansk havarti i Californien
Arla er i dag verdens største økologiske mejerikoncern med over 18.000 ansatte verden over. Varemærkerne Arla, Lurpak og Castello sælges i over 100 lande og er årsagen til, at man i en køledisk i Californien kan spotte dansk havarti mellem alskens amerikanske specialiteter.

Peder Tuborgh kom da heller ikke ud af ingenting, da han for otte år siden afløste Jens Bigum på posten som koncernchef. 18 år op til udnævnelsen gjorde han karriere i det selskab, som i dag hedder Arla.

Som frisktappet cand.merc. kom han i 1987 til det daværende MD Foods og blev produktchef i Tyskland. Tre år efter blev han marketingchef i Danya Foods i Saudi-Arabien. I 1994 vendte Peder Tuborgh hjem og blev marketingdirektør i division Danmark.

Den titel skiftede han i 2000 ud med divisionsdirektør, og i 2002 kom han i koncernledelsen for selskabet, der to år forinden havde fusioneret med svenske Arla.

Karrieren har fået Peder Tuborgh til at kalde sig for en rigtig ’mælkedreng’. En betegnelse, som mange af Arlas ejere, omtrent 12.300 mælkeproducenter, dog næppe vil bruge om ham. Til forskel fra koncernens tidligere topchefer har Tuborgh nemlig ikke en fortid på en gård eller i andelsbevægelsen.

navne@pol.dk

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter