Han var nærmest ukendt i offentligheden, da mejerigiganten Arla i 2005 udnævnte den dengang 42-årige Peder Tuborgh til sin øverste direktør.
Siden har fynboen i lyntempo udviklet sig til en af landets mest eksponerede erhvervschefer.
I dag er han kendt som manden, der på få år har ledet Arla helskindet gennem kriser, fusioner og humørsyge fødevarepriser på verdensmarkederne. Og som samtidig har udvidet forretningen så voldsomt, at koncernens mål fra 2008 om at nå en omsætning på 75 milliarder kroner i 2015 bliver nået allerede i år.
Dansk havarti i Californien
Arla er i dag verdens største økologiske mejerikoncern med over 18.000 ansatte verden over. Varemærkerne Arla, Lurpak og Castello sælges i over 100 lande og er årsagen til, at man i en køledisk i Californien kan spotte dansk havarti mellem alskens amerikanske specialiteter.
Peder Tuborgh kom da heller ikke ud af ingenting, da han for otte år siden afløste Jens Bigum på posten som koncernchef. 18 år op til udnævnelsen gjorde han karriere i det selskab, som i dag hedder Arla.
Som frisktappet cand.merc. kom han i 1987 til det daværende MD Foods og blev produktchef i Tyskland. Tre år efter blev han marketingchef i Danya Foods i Saudi-Arabien. I 1994 vendte Peder Tuborgh hjem og blev marketingdirektør i division Danmark.
navne@pol.dk
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Bliv en del af fællesskabet på Politiken
Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Prøv nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her