metro. Metrobyggeriet på Enghave Plads
Foto: ASTRID DALUM (arkiv)

metro. Metrobyggeriet på Enghave Plads

Økonomi

Metrobyggeri har kun to lærlinge

En frivillig aftale om at skaffe flere hundrede praktikpladser på milliardbyggeriet har indtil videre været en fiasko.

Økonomi

På trods af at byggeriet af Metro Cityringen vil skabe 25.000 årsværk i hele anlægsperioden, er der, to år efter det første spadestik blev taget, blot skabt to lærlingepladser.

Kontrakterne til det 22,2 milliarder kroner dyre offentlige byggeri blev for tre år siden underskrevet uden såkaldte sociale klausuler, der stillede krav til praktikpladser. Og en frivillig lærlingeaftale, indgået i juni 2011 mellem byggeriets parter, er indtil videre slået fejl.

LÆS OGSÅ »To lærlingepladser forslår som en skrædder i helvede. Der er jo ikke tale om et parcelhusbyggeri, men et kæmpe offentligt byggeri med en gylden mulighed for at løse det notoriske praktikpladsproblem. Det her er et stort tab for både de unge og samfundet. Det ligner politisk slendrian, når der ikke er taget hånd om problemet«, siger arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet. Alene i Region Hovedstaden stod der 1.123 unge og ventede på en praktikplads inden for byggeriet i slutningen af 2012.

Der bør følge uddannelsespladser med
Til sammenligning havde fagforbundet 3F håbet, at aftalen ville skabe over 400 praktikpladser, og er derfor skuffet over, at der indtil nu kun er skabt to.

De har fået læreplads hos et dansk firma, mens de to store udenlandske underentreprenører, der står for betonarbejdet, end ikke har søgt om tilladelse til at oplære en lærling endnu, oplyser 3F.



»Når skatteydere putter penge i offentlige byggerier, bør der følge uddannelsespladser med. På så stort et byggeri burde der være mange, for der er jo mange unge, som søger lærlingepladser inden for byggeriet«, siger Steen Boesen, uddannelseskonsulent i 3F.

I 2010 begyndte Københavns Kommune, Metroselskabets største ejer, at stille krav til, at firmaer, der arbejder direkte for kommunen, skal oprette praktikpladser gennem sociale klausuler.

Men i udbuddet til metrobyggeriet blev der ikke stillet sådanne krav.

For halvandet år siden indgik blandt andre Metroselskabet, hovedentreprenøren, CMT, Dansk Byggeri og 3F så en frivillig lærlingeaftale med en målsætning om, at 5 til 7 procent af de timelønsansatte på byggepladserne skulle være lærlinge.

I forhold til antallet af direkte ansatte på byggeriet svarer det til 75-105 praktikpladser om året frem til 2018.

Frank Jensen utilfreds

Arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen siger, at metroprojektet klart viser, at »frivillighedsprincippet ikke dur«. Også Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), er utilfreds med, at den frivillige aftale ikke har skabt resultater: »Hvis aftalen ikke snart kaster rigtig mange lærlingepladser af sig, må Metroselskabet indføre bindende sociale klausuler, når de næste etaper af metroen skal i udbud«, udtaler han i en mail. Metroselskabet medgiver, at der ikke er oprettet nok praktikpladser: »Vi har undersøgt, hvorfor det trods gode intentioner og samarbejdsaftaler endnu ikke er lykkedes. Det har vist sig, at de udenlandske underentreprenører ikke kender til de såkaldte struktørlærlinge, som vi har i Danmark«, skriver kundedirektør Rebekka Nymark i en mail.







LÆS OGSÅ Selskabet oplyser, at der nu arbejdes på at få statens godkendelse af en ordning, hvor hovedentreprenøren, CMT, ansætter otte struktørlærlinge for derefter at udlåne dem til underentreprenørerne. SF’s trafikordfører, Jonas Dahl, vil nu gå til transportministeren for at få sikret flere praktikpladser på metrobyggeriet: »To praktikpladser - det er nærmest til grin. Hvis ikke Metroselskabet selv kan håndtere det, må vi se på, hvordan vi politisk kan håndtere det«. Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) vil ikke at kommentere sagen.







Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce