Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
JENS DRESLING
Foto: JENS DRESLING
Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Europæiske forbrugere kan spare milliarder ved at handle online

Større udbud og lavere priser er fordelen ved at shoppe online i andre EU lande.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Min vare kommer sikkert aldrig frem, hvis jeg køber den på en græsk hjemmeside« eller »De sælger den vare, jeg gerne vil købe, men hjemmesiden ser uprofessionel ud, mit fransk er rustent, og jeg ved alt for lidt om forbrugerrettigheder i Belgien«.

Bekymringer som disse afholder omkring 72 procent af danskerne fra at købe varer på europæiske firmaers hjemmesider, viser tal fra Forbruger- og Konkurrencestyrelsen.

Men der er mange penge at spare, ligesom det samlede virtuelle europæiske udvalg er markant større end det danske.

Kunne spare 1.500 milliarder kroner
Europakommissionen vurderer, at det manglende mod hos de europæiske forbrugere betyder, at de hvert år går glip af svinlende summer.

Op imod 1.500 milliarder kroner vil EU-borgere samlet set kunne spare, hvis de har viljen og får de optimale muligheder for altid at udvide deres indkøbsmuligheder fra gågaden i deres egen by til hele EU's detailhandel.

Og de forbrugere, der lærer at handle på tværs af grænser i EU, får udover billigere priser også et udvalg, der er op til 16 gange større, end når de tager bilen og kører på shopping herhjemme.

Ifølge Europakommissionens tal, er danskerne dog blandt de EU borgere, som prøver allerflest kræfter med online shopping på det indre marked.

28 procent af os handler online på ikke-danske hjemmesider i EU. Det er tre gange flere end gennemsnittet.

Ser man på et gennemsnit af de 27 lande i EU og de i alt 500 millioner forbrugere, har kun én ud af ti handlet ind på nettet i et andet EU land end deres eget. Det gør det tvivlsomt om EU Kommissionen når sit mål om, at 20 procent i 2015 skal være i gang med tværnational nethandel.

Vigtigt bigrag til væskt i EU
Kun indbyggere i Luxembourg, Østrig, Malta og Irland udnytter onlinebutikkerne på det indre marked i EU, bedre end vi gør i Danmark.

»At styrke Europas 500 millioner forbrugere vil være et vigtigt bidrag til vækst i EU. Jeg mener, at vi har taget et vigtigt skridt i den rigtige retning«, siger EU Kommissær for Sundhed og Forbrugerpolitik, John Dalli, og hentyder dermed til EUs netop vedtagne forbrugeragenda.

For at motivere europæerne til øget nethandel har Kommissionen sat en række tiltag i værk, der skal give viden og tillid til det online indre marked. Midlerne er mere information samt hurtige og billige muligheder for at klage, når et køb går galt.

I går diskuterede beslutningstagere og repræsentanter fra europæiske forbrugerråd, hvordan man kan udvikle hjemmesider, hvor forbrugere kan sammenligne produkter på tværs af EU, sådan at de sikres den bedste kvalitet til den bedste pris.

LÆSOGSÅ

Diskussionerne fandt sted på den fjerde europæiske forbrugerkonference i Bruxelles, og Danmark var blandt andet repræsenteret af vicedirektør i Forbruger- og Konkurrencestyrelsen, Hanne Kristensen. Hun tror også, at øget samhandel er vejen frem, men det kræver en indsats fra medlemsstaterne.

»Lovgivningsmæssigt skal vi turde dræbe vores nationale darlings, så EU landenes lovgivning bliver harmoniseret på forbrugerområdet. Derudover skal vi nedbryde de kulturelle barrierer mellem EU landene, der i dag betyder, at vi primært handler med vores nabolande, fordi de minder om os selv«, siger hun.

Onlinebutikker er ikke gearet til tværnational handel
Ansvaret hviler ikke alene på regeringer og forbrugere. Også online detailbutikker kan blive langt bedre til at få EU-kunder på krogen. Faktisk viser tal fra EU Kommissionen, at 60 procent af onlinebutikkerne i en stikprøve slet ikke egnede sig til at sende varer ud over deres lands grænser.

Den omtalte forbrugerundersøgelsen, der er offentliggjort i dag under navnet ’European Consumer Scoreboard’ viser også, at danskere har de 3. bedste forbrugerforhold i EU.

Politiken var inviteret af Det Europæiske Journalistcenter til den årlige europæiske forbrugerkonference i Bruxelles.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden