Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste


 Selv om både Australien og Storbritannien med lovgivning har prøvet at presse Facebook til at oplyse hvor meget selskabet sælger i de to lande, undviger Facebook at give hele svaret. AP Photo/Noah Berger
Foto: Noah Berger/AP

Selv om både Australien og Storbritannien med lovgivning har prøvet at presse Facebook til at oplyse hvor meget selskabet sælger i de to lande, undviger Facebook at give hele svaret. AP Photo/Noah Berger

Paradise Papers
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

To lande prøver at tvinge Facebook til at betale skat. Det går ikke særlig godt

Facebook blev presset til at aflægge regnskab for sit selskab i Australien. Det viste sig at være en rigtig sløj forretning, som næsten ikke tjener penge.

Paradise Papers
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Facebooks skattechef Ted Price var i klemme den augustdag i Sydney, Australien.

Han var fløjet dertil fra Facebooks hovedkvarter i Californien, for at afgive forklaring til en senatskomite som undersøger store selskabers skatteomgåelse.

Nu blev han spurgt: Hvor mange penge sælger Facebook annoncer for i Australien?

Spørgsmålet er fuldstændig centralt når det gælder multinationale it-virksomheder som Facebook, Google, Amazon og Apple.

Fordi de typisk vælger at placere deres indtjening i et land, hvor de slipper meget billigt i skat, og hvorfra de nemt og billigt kan føre overskuddet videre til et nulskatteland.

Mellemstation Irland

I Facebooks tilfælde hedder mellemstationen Irland.

Mens skattechef Ted Price sveder over svaret, ser vi på baggrunden for, at han sad der i en høring i det australske senat:

Facebook med sine flere end to milliarder brugere har et selskab i Australien, Facebook Australia.

For 2015 oplyste det i sit regnskab at have solgt for 165 millioner kroner. Et overraskende lavt tal, mente mange.

Så kom der en ny lov i Australien, som forsøger at tvinge selskaber som Facebook til at oplyse sin indtjening der, hvor kunderne er – og dermed forhåbentlig placere et overskud i Australien, som der kan kræves skat af.

Loven virkede tilsyneladende: Det nyeste regnskab for Facebook Australia siger, at selskabet i 2016 solgte annoncer for 1,6 milliarder kroner, 10 gange så meget som i 2015.

Omkostninger flyttede med

Forklaringen var, at Facebook havde flyttet en masse af sin indtjening fra Irland, hvor giganten næsten ikke betaler skat, til Australien.

Men der flyttede omkostninger med, så de var også cirka tidoblet. Derfor blev der ikke ret meget overskud ud af det, og dermed stadig ikke ret meget at kræve skat af i Australien.

Tilbage til skattechef Ted Price og spørgsmålet: Det nye tal, 1,6 milliarder kroner, er det så hvad Facebook sælger for i Australien?

Nej, ikke helt. Det er alene indtægterne fra de annoncer, som personalet hos Facebook i Australien har været involveret i at sælge, forklarede Facebooks Ted Price nu.

»Jeg har ikke tallene«

Eftersom Facebooks forretningsmodel bygger på at kunderne i høj grad selv ordner deres annoncekøb på nettet, kunne det godt være et stort tal, der manglede – og de penge optrådte stadig kun i regnskaber i skattebillige Irland.

Nu fik Ted Price næste spørgsmål:

Hvor meget sælger Facebook annoncer for til kunder i Australien, når alt regnes med?

Facebook er kendt og berygtet for at være kongen af big data: Hvis du vil betale for at rette dit budskab til kvinder mellem 30 og 40 år, som bor i Viborg og synes om countrymusik, så kan Facebook fikse det for dig. De har data på alt.

Der var derfor skæve smil i det australske senatsudvalg, da skattechef Ted Price svarede:

»Jeg har ikke tallene. Vi ser ikke på tallene land for land. Det er ikke sådan vi gør«.

Udvalgets formand: »Kan vi bede Dem skaffe tallene til os«?

Post fra Facebook

Ted Price: »Ja, jeg tror at jeg kan skaffe dem, men jeg er ikke fortrolig med vores systemer«.

Formanden: »I betragtning af hvor avancerede systemer, de råder over, ville jeg blive overrasket hvis De ikke kan opgøre indtægterne fra Australien«.

Ted Price: »Det er også min umiddelbare reaktion. Men jeg har ikke den teknologisk indsigt, og vil nødigt love noget, før jeg har undersøgt det hos vores folk«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Tre uger senere modtog den australske senatskomite et tre sider langt dokument fra Facebook:

Hvis man regner indtægterne fra alle australske kunder med, skal der for 2016 lægges 2,4 milliarder kroner oven i, så de samlede indtægter var ikke 10 gange større end Facebook havde opgivet i 2015, men hele 25 gange større.

Men de ekstra 2,4 milliarder kroner har Facebook stadig placeret i Irland, hvor selskabet næsten ikke betaler skat.

En rigtig dårlig forretning

Uden de penge, og med de store omkostninger, som Facebook har skubbet fra Irland til Australien, er Facebook Australia en bemærkelsesværdigt dårlig forretning.

Mens Facebooks på verdensplan tjener 45 øre for hver krone, de omsætter, er overskuddet i Australien blot 2 øre pr. krone der sælges for. Og af samme grund er skattebetalingen i Australien stadig beskeden, lidt over 16 millioner kroner.

»Hvad er forklaringen på det lave overskud i Australien, sammenlignet med resten af verden«, blev Ted Price spurgt.

Han nøjedes med at svare, at regnskabet lever op til lovene i Australien.

Storbritannien prøver også

Storbritannien er det andet land som er gået enegang i forsøget på at klemme skat ud af it-multinationale som Facebook.

Den såkaldte diverted profit tax skal ramme selskaber, som med kunstige manøvrer flytter overskud fra Storbritannien til et lavskatteland.

Netop Facebook havde i årevis provokeret den britiske offentlighed ved at fremvise trecifrede millionunderskud i deres britiske selskab, Facebook UK.

Forklaringen var, at den flere milliarder kroner store indtjening i Storbritannien skæppede i kassen i Irland.

»Ville skade selskabet alvorligt«

I Facebooks seneste regnskab for det britiske selskab, som er lavet efter den nye lov er trådt i kraft, er indtægterne firedoblet til 7 milliarder kroner, men afspejler stadig ikke hvor meget Facebook faktisk sælger annoncer for i Storbritannien.

Det nægter Facebook slet og ret at oplyse, fremgår det af regnskabet:

»En fordeling af omsætningen fordelt på geografiske markeder er ikke oplyst, da det er ledelsens opfattelse at det ville skade selskabets interesser alvorligt«.

Heller ikke i Storbritannien kom der store skatteindbetalinger fra Facebook ud af ændringerne: Lidt over 45 millioner kroner, som efter forskellige fradrag endte med lidt over 22 millioner kroner i den britiske finansministers kasse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ingen svar om Danmark

Danske kunder købte annoncer hos Facebook for mindst 717 millioner kroner sidste år, vurderer en rapport som PwC lavede for de nordiske medieudgiveres organisation.

Den indtægt betalte Facebook præcis nul kroner i skat af i Danmark. Facebook er slet ikke til stede her i landet – alle annoncekøb foregår direkte med Facebook i Irland.

Politiken har spurgt Facebook, om selskabet vil oplyse præcis hvor meget danske kunder købte annoncer for hos Facebook i 2016, sådan som det lykkedes senatet i Australien at få oplyst. Facebook har ikke svaret.

Neil Chenoweth, Australian Financial review, har bidraget til artiklen.

Kilder: Regnskaber for Facebook Australia og Facebook UK, udskrift fra høring i Australiens senatsudvalg om selskabers skatteomgåelse 22. august 2017. ’Unequal Taxation in a Digital World’ PwC maj 2017.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden