Digital adgang med e-avis for 149 kr./md.
»Vi er vant til at være vores egne kassemedarbejdere, rejsebureauer og bankassistenter. Det gør ofte vores liv mere effektivt, at vi selv kan løse disse opgaver. Men kunstig intelligens udvider nu opgaveøkonomien til territorier, der tidligere krævede lange uddannelser, for eksempel jura og medicin«, skriver Carl Benedikt Frey. Tegning: Angie Wang/The New York Times

Ai-revolutionen minder om dengang, vaskemaskinen blev allemandseje. Det lød så smart, men endte med at give os alle sammen mere hjemmearbejde.

Professor: Derfor er du ved at drukne i meningsløst arbejde

»Vi er vant til at være vores egne kassemedarbejdere, rejsebureauer og bankassistenter. Det gør ofte vores liv mere effektivt, at vi selv kan løse disse opgaver. Men kunstig intelligens udvider nu opgaveøkonomien til territorier, der tidligere krævede lange uddannelser, for eksempel jura og medicin«, skriver Carl Benedikt Frey. Tegning: Angie Wang/The New York Times
Lyt til artiklen

Min kone og jeg opdagede for nylig en rotte i vores have. Normalt ville jeg ringe til en skadedyrsbekæmper, men jeg søgte i stedet råd hos ChatGPT, der anbefalede mig at opstille en burfælde og lægge kød i den som lokkemad. Det gjorde jeg så og følte samtidig en let tilfredsstillelse bruse igennem mig – tilfredsstillelsen ved at klare noget på egen hånd uden at betale en fagmand og uden at skulle vente på, at vedkommende dukkede op. (Det virkede ikke: Rotten ignorerede fælden).

En Oxford-akademikers hverdagserfaringer kan sjældent bruges til at uddrage almengyldige betragtninger, men jeg ved, at jeg ikke er den eneste, der på det seneste er blevet min egen skadedyrsbekæmper, håndværker eller revisor. Omkring hver fjerde amerikaner har brugt kunstig intelligens til at hjælpe dem med at udfylde deres selvangivelser. En gennemgang af 1,1 millioner ChatGPT-samtaler viste, at næsten tre fjerdedele af forespørgslerne ikke var arbejdsrelaterede. Folk henvender sig oftest til ChatGPT for at få praktiske råd – om sundhed, reparationer i hjemmet, økonomiske beslutninger og andre sager, som fagfolk nok tidligere ville have rådgivet om eller taget sig af.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her