Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Krænket. Birgitte Rem er tidligere ansat i Københavns Lufthavns sikkerhedskontrol.
Foto: JACOB EHRBAHN

Krænket. Birgitte Rem er tidligere ansat i Københavns Lufthavns sikkerhedskontrol.

Rejser

Tidligere ansat om sexchikane i lufthavnen: Vi ved godt, det sker

Et korrekt tjek kan føles grænseoverskridende, siger lufthavnen.

Rejser

Da Birgitte Rem hørte, at sikkerhedspersonalet i Københavns Lufthavn bliver beskyldt for sexchikane, blev hun ikke overrasket.

Hun har efter eget udsagn længe vidst, at nogle passagerer bliver befamlet under deres vej gennem kontrollen.

Hun er tidligere medarbejder i lufthavnens sikkerhedskontrol, hvor hun - bortset fra få pauser - har arbejdet siden 2008, indtil hun blev afskediget for få måneder siden.

»Det er foregået i al den tid, jeg har arbejdet derude. Det er nogle kollegaer, det handler om, de kan ikke finde ud af at holde fingrene væk. De konkurrerer om, hvem der må tage de lækre passagerer«, siger hun og fortæller, at der blandt nogle af vagterne tales højlydt om, hvilke passagerer der eksempelvis har en god røv.

Beskyldningerne mod Københavns Lufthavn er kommet frem, efter journalist og lektor Anne Lea Landsted i sidste uge skrev et debatindlæg i Politiken om, hvordan hun to gange er blevet kropsvisiteret af nærgående vagter, der lod hænderne glide op og ned ad hendes hofter, langs inderlårene, rundt i trussekanten og på hendes bryster.

LÆS DEBATINDLÆG

Efterfølgende har flere andre kvinder, blandt andre TV 2-vært Michéle Bellaiche, fortalt, hvordan de flere gange har følt sig befamlet, når de skulle igennem kontrollen.

»Jeg oplevede, at de kropsvisiterede mig meget længe. De rørte mig over hele kroppen. Det er ikke rart, når nogen tager fat ind under ballerne på én og op under bh'en,« sagde hun til metroxpress i sidste uge.

Selv udsat for sexchikane

Ifølge Birgitte Rem er der ingen tvivl om, hvornår en kropsvisitering går over grænsen.

»Der er forskel på en professionel håndsøgning og en befamling. Vi kan godt se forskel, og passagererne kan også godt mærke forskel«, siger hun og demonstrerer med sine egne hænder, hvordan vagterne både skal mærke efter over, under og mellem brysterne og i bukselinningen.

»Man skal tæt på. Men man skal ikke tage på brysterne eller stikke hånden helt ned i bukserne«, siger hun.

Birgitte Rem mistede sit job i lufthavnen efter en sygemelding, der var kulminationen på et længere forløb, hvor hun selv følte sig udsat for sexchikane og gik til ledelsen. Hun fortæller, at en af hendes mandlige kollegaer hele tiden ville kramme hende, stønnede hende i øret og tog hende på inderlåret til trods for, at hun frabad sig hans berøringer. Inden jobbet i lufthavnen arbejdede hun som vagt i 14 år.

Gennem en advokat fører hun nu en sag mod Københavns Lufthavn. Lufthavnen er kommet med et forligsforslag, som Birgitte Rem og advokat Nima Nabipour foreløbig har afvist. De overvejer nu en retssag.

Et korrekt tjek kan være grænseoverskridende

Birgitte Rems oplevelse er, at mange i sikkerhedskontrollen er bekendt med de nærgående kontrollører.

Hun gik aldrig selv direkte til ledelsen med oplysningerne af frygt for at miste sit job, siger hun.

»Men det er noget, der bliver snakket om i opholdsrummet, og der er næsten altid en supervisor tilstede. Jeg ved, de hører, hvad der bliver talt om, og jeg er sikker på, at de ved, hvad der foregår«, siger hun.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I Københavns Lufthavn afviser administrerende direktør Thomas Woldbye ethvert kendskab til de nærgående medarbejdere, som Birgitte Rem taler om.

»Ledelsen har ikke haft kendskab til den systematik, og hvis vi havde, havde jeg naturligvis grebet ind«, siger han og understreger, at medarbejdere, der ikke kan holde sig inden for reglerne, ikke har noget at gøre i virksomheden.

Men et korrekt udført tjek kan også godt føles grænseoverskridende, siger han:

»Det er en nærgående affære at blive udtaget til eftersyn, men det er ikke noget, vi gør af lyst, men fordi vi bliver instrueret i det af Trafikstyrelsen. Der er meget detaljerede instruktioner for, hvordan det skal gøres, og hvad det skal indebære. Trafikstyrelsen og EU inspicerer os regelmæssigt og ser videoer, så vores medarbejdere er under et ganske stort pres for at sørge for, at det her bliver gjort rigtigt«, siger han.

På baggrund af historierne om sexchikane ændrer Københavns Lufthavn praksis, så kvindelige passagerer, der skal undersøges, fremover bliver spurgt, om de gerne vil have, at det er en kvinde, der gør det.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce