Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Med termik, en dygtig pilot og et altimeter til hjælp kan man bevæge sig endnu højere op, end hvor man startede.
Foto: Martin Heckmeier, Luftchraft

Med termik, en dygtig pilot og et altimeter til hjælp kan man bevæge sig endnu højere op, end hvor man startede.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tag en svævetur og se Alperne i fugleperspektiv

Året rundt kan man svæve over bjergtoppene i næsten 3 kilometers højde i schweiziske Davos.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Se dernede«.

Min pilot, Muck Letsch, peger mod et åbent areal, hvor en stor ørn roligt driver af sted med vinden. Vingerne er udspilede, og den gør intet for at skjule sig. Tværtimod.

»Den skal lige markere sit territorium«, fortæller Muck Letsch.

»Et enkelt ørnepar har hele dalen som deres revir, og den skal bare vise, at den har set os«.

Synet af ørnen er blot en ekstra bonus oven i en oplevelse, der indtil videre har været helt speciel. Der er gået 5 minutter, siden vi startede på en bjergtop i mere end 2,5 kilometers højde, og i samme øjeblik vinden var optimal, gled vi på ski ned ad det stejle startstykke med den luftfyldte skærm efter os. Små 50 meter senere var vi airborne, og nu svæver vi højt over de hvide pister.

Langt under os ligger dalen og ligner et miniaturelandskab. På en stejl bjergside er et vandfald frosset fast til klipperne, i horisonten kan vi skimte den hvide top af Piz Bernina, der rager mere end 4 kilometer op, og langt væk bevæger en rød togstamme sig langsomt op i bjergene.

Flyvning med forfrysninger

Muck Letsch spørger, om jeg har lyst til at tage linerne og styre skærmen. Det tilbud vil jeg ikke lade gå fra mig, så jeg trækker forsigtigt i venstre line, samtidig med at jeg slækker på den højre, og pludselig begynder faldskærmen at dreje til siden i et flot sving.

Alt gøres klar inden svæveturen
Foto: Kenny Christiansen

Alt gøres klar inden svæveturen

En række hurtige bip fra pilotens altimeter afslører, at termikken pludselig er god. Han overtager linerne og får skærmen ind i en cirkulær bevægelse, så vi begynder at stige. Til sidst er vi nogle hundrede meter over startstedet, og vi nærmer os 3 kilometers højde. Her er koldt – rigtig koldt endda – og Muck Letsch fortæller om de forfrysninger, man risikerer efter mange timers flyvning.

Med gæster tager han dog ingen chancer, så vi bevæger os mod dalen igen, og jeg spotter landingsstedet langt nede.

Et hurtigt tjek af vindposen viser, hvilken retning vi skal lande i. Muck Letsch styrer sikkert skærmen ned, så skiene igen får kontakt med underlaget, og efter nogle få meter stopper vi og kan klikke ud af bindingerne.

Jeg er fysisk nede, men mentalt er jeg høj. Flyveturen har på ingen måde været grænseoverskridende, men at se et af Schweiz’ bedste skiområder fra næsten 3 kilometers højde har været en flot oplevelse.

Meteorologi på skemaet

Tandemflyvning er ikke det eneste, Muck Letsch beskæftiger sig med. Mens vi sidder i stoleliften på vej op i terrænet igen, fortæller han om sin flyveskole, hvor han uddanner piloter til at styre den 10 meter brede skærm.

Ved Jatzhorn, der er vores udgangspunkt, er der mulighed for at starte i forskellige retninger – alt efter hvorfra vinden presses op.
Foto: Luftchraft

Ved Jatzhorn, der er vores udgangspunkt, er der mulighed for at starte i forskellige retninger – alt efter hvorfra vinden presses op.

»Det tager lang tid at blive dygtig«, fortæller han.

»Der går mellem 4 måneder og 1 år, inden man har sin licens, og undervejs lærer man ikke bare om det flyvetekniske, men også om sikkerhed og meteorologi«.

Når Muck ikke flyver med gæster, tager han ud på egen hånd. Han fortæller, at speedflying er den nye og hastigt voksende trend i Alperne. Med ski på fødderne og en skærm i hænderne kombinerer man freeride med faldskærmens muligheder, og i høj fart er det muligt at køre hen over sneen og sætte af, så man svæver ud over klipperne i lange spektakulære hop med over 100 kilometer i timen.

Det lyder fristende, men jeg har dog fået rigeligt ind på oplevelseskontoen for i dag. Oppe på bjerget venter min kone med en drink, og jeg har dagens afterskirøverhistorie klar.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden