Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Sådan kan det se ud, når forsinkede flypassagerer venter på deres afgang i Københavns Lufthavn i Kastrup.
Foto: THOMAS BORBERG

Sådan kan det se ud, når forsinkede flypassagerer venter på deres afgang i Københavns Lufthavn i Kastrup.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sløv fremgang i erstatning til forsinkede flypassagerer

Flere flypassagerer får nu kompensation ved forsinkelse. Men der er stadig lang vej til begejstring, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er stadig mere end svært for flypassagerer at få udbetalt den kompensation, de har krav på, når deres fly har været forsinket.

Og det selv om en rapport 'Airlines & Airports' fra Consumers International, som Forbrugerrådet Tænk er en del af, viser, at der er forsigtig fremgang, når flyselskaberne skal udbetale kompensationer til forsinkelsesramte passagerer. En fremgang, der kan beskrives som fra ondt til mindre ondt eller fra slemt til mindre slemt.

For ifølge rapporten fik kun 9 procent i 2009 den kompensation, de var berettiget til efter en flyforsinkelse på mere end tre timer. I 2013 lå tallet på 7 procent, mens det i 2017-rapporten ligger på 25,5 procent.

Det får ikke Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, til at bryde ud i umiddelbar jubel.

»Det er godt, at det går i den rigtige retning, men der er stadig lang vej til begejstring«, siger Vagn Jelsøe.

Rapporten, der udkommer hvert fjerde år, baserer sig på svar fra 11.000 flypassagerer fra otte forskellige lande - heriblandt Australien, Belgien, Brasilien, Danmark, Frankrig, Italien, Portugal og Spanien - som har fløjet flere end 20.000 gange.

Hvis du som flypassager oplever, at dit fly er forsinket, aflyst, eller du bliver nægtet boarding, kan du have krav på kompensation. Hvordan det foregår, kan du se i grafikken herunder (klik på den for at se den i større størrelse).

Selv om Vagn Jelsøe fra Forbrugerrådet Tænk synes, at der er lang vej til begejstring, glæder han sig dog over, at der er kommet øget opmærksomhed på problematikken om manglende kompensationer ved forsinkelser.

»Vi har i årevis råbt op om den utilfredsstillende situation på området«, lyder det fra Tænks vicedirektør.

Han mener også, at selskaber som flyforsinkelse.dk og Airhelp, der er private virksomheder, som hjælper flypassagerer med at køre deres sag mod flyselskaberne i forbindelse med forsinkelse eller aflysning mod et gebyr, har været med til at sætte fokus på området.

Vagn Jelsøe kalder selskaberne for et nødvendigt onde.

»Det er en trist situation, at flyselskaberne er så nølende med at udbetale erstatning, at man skal betale advokater penge for at få en kompensation, man har ret til. Men selskaberne er gode til at lægge pres på flyselskaberne«.

Der er stor forskel på, hvilke flyselskaber der er gode til at udbetale kompensationer. Og hvilke, der er dårlige.

Administrerende direktør i flyforsinkelse.dk Johan Fugmann har tidligere fortalt til Politiken, at lavprisflyselskaberne generelt er de sværeste at samarbejde med, mens de mere etablerede netværks- og hybridselskaber er bedre til at udbetale kompensationerne.

Til Politiken fortæller SAS's pressechef, Mariam Skovfoged, at forsinkede flypassagerer, der er berettigede en kompensation, får den hos SAS. Og at SAS informerer om rettighederne ved forsinkelse.

»Vi sender en sms og mail til kunden, hvor vi oplyser om forsinkelsen og med et link til deres rettigheder i forhold til kompensation. Hvis man er i lufthavnen, får man udleveret en folder med oplysning om rettighederne«, lyder det.

Fra Norwegian kommer den samme melding.

»Hvis vi skulle opleve en længere forsinkelse eller aflysning, deler vores samarbejdspartner i lufthavnen information ud ved indtjek eller gate, hvor man som passagerer kan læse om sine rettigheder. Derudover sender vi også en sms ud med samme information, hvis passagerer har registreret telefonnummer i bookingprocessen«, fortæller informationschef Daniel Kirchhoff.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk fodbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

  • Skyline, København.

    Politikere i Københavns kommune sagde i denne uge nej tak til H.C. Andersen Adventure Tower, som ifølge planen skulle ligge i Nordhavn og række 280 meter op i luften. Det var alligevel for højt, men de seneste årtier er de høje huse faktisk begyndt at skyde i vejret igen. Hvorfor er de tilbage? Og hvad sker der med en by, når dens huse bliver højere end kirkespir og rådhustårne?

Forsiden