Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Italienske Alitalia lider af kronisk underskud. Et nyt tilskud skal sikre driften de næste måneder.

Italienske Alitalia lider af kronisk underskud. Et nyt tilskud skal sikre driften de næste måneder.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

To flyselskaber trues af underskud på milliarder

Air Berlin og Alitalia har to ting til fælles: De er ude i livstruende krise, og de har samme storaktionær.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

To europæiske flyselskaber er ude i en livstruende krise, selv om de begge har en stærk allieret i form af flyselskabet Etihad fra De Forenede Arabiske Emirater.

Etihad har tidligere investeret store summer i både Alitalia og Air Berlin, men det må sige at have været en dårlig investering. Både Alitalia og Air Berlin har netop nu milliardunderskud. Det skriver Berliner Zeitung.

Etihad er største aktionær i Alitalia og støtter en redningsplan, der netop er sat i værk. I de seneste år har Etihad postet 1,5 milliarder euro (ca. 12 milliarder kroner) i selskabet. Air Berlin har netop meddelt, at Etihad i slutningen af april skød yderligere 300 millioner euro (2,2 milliarder kroner) i det skrantende tyske selskab.

I 2016 havde Air Berlin et underskud på 780 millioner euro (5,8 milliarder kroner), og på det seneste har Air Berlin haft problemer af helt lavpraktisk karakter. De benytter sig af Tegel lufthavnen i Berlin, hvor der er blevet ansat meget nyt personale. De har haft svært ved at få flyene af sted til tiden, så derfor har Air Berlin haft mange aflysninger.

Air Berlin har været i krise i adskillige år, og starten af 2017 har ikke givet grund til opmuntring, selv om selskabet har ryddet op i sit rutenet for at fokusere på de mest givtige flyvninger.

Tyske medier spekulerer i, at Air Berlin kunne blive overtaget af Lufthansa, som dermed ville erhverve sig et lavprisselskab. Imod denne handel taler, at de tyske konkurrencemyndigheder næppe tillader, at de to største flyselskaber i Tyskland slår sig sammen.

Alitalia får penge til et halvt år

Alitalia har netop fået en stor indsprøjtning af kapital for at holde sig flyvende. Det drejer sig om 600 millioner euro (ca. 4,5 milliarder kroner). Det skriver Financial Times, og det beløb kan formentlig holde Alitalia på vingerne i et halvt år. Den italienske regering er med til at garantere for beløbet, men regeringen afviser at nationalisere selskabet. I stedet har regeringen udnævnt tre særlige kommissærer, der skal vurdere, om det er muligt at finde en køber til Alitalia, eller om man skal lade det gå til grunde. Det skriver det tyske nyhedsbureau dpa.

Etihad ejer 49 procent af aktierne i Alitalia, men vil ikke skyde flere penge i selskabet. Det skriver Bloomberg.

Både Air Berlin og Alitalia er hårdt ramt af konkurrencen fra rendyrkede lavprisselskaber som Ryanair og EasyJet. De har oprustet kraftigt i Tyskland og i Italien i de seneste år.

Alitalia har i de seneste år med svingende frekvens haft ruter fra København til Rom og Milano. I øjeblikket er der en ugentlig flyvning om lørdagen. Air Berlin flyver hver dag direkte fra København til Berlin og Düsseldorf. Tyske ferierejsende kender især Air Berlin for ruterne til Mallorca, der blev grundlagt i 1979. Men den del af eventyret er slut. Sidste år indgik Air Berlin aftale om salg af Mallorca-ruterne til østrigske Niki med virkning fra denne sommer.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden