Hvirvelvinden er Fårup Sommerlands store forlystelsessatsning til sæsonen 2017.
Foto: Fårup Sommerland

Hvirvelvinden er Fårup Sommerlands store forlystelsessatsning til sæsonen 2017.

Rejser

Pingviner og hoteller: Danske forlystelsesparker vil have dig til at blive et par dage

Optimisme får danske forlystelsesparker til at investere 370 millioner kroner i sæsonen 2017.

Rejser

Mere end bare candy floss og soft ice, fritter og fadbamser.

De danske forlystelsesparker har rykket de seneste år. Og fortsætter med at gøre det.

I år har medlemmerne af Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark til sammen investeret 370 millioner kroner. I 2016 var tallet på godt 262 millioner kroner.

Investeringerne dækker blandt andet nye forlystelser som Djurs Sommerlands store satsning Dragekongen til 90 millioner kroner. Desuden åbner Fårup Sommerland Hvirvelvinden og Knuthenborg Safariparks Kampala Express.

Formanden for foreningen, Søren Kragelund, der er tidligere direktør i Fårup Sommerland i Nordjylland, kalder det store investeringsbeløb for »fantastisk«.

Han mener, at investeringen både skyldes ændrede rammevilkår for energiudgifter, der har givet parkerne flere penge på kontoen, men også større ambitioner.

»Der er stor optimisme rundt omkring i forlystelsesparkerne. Blandt andet på grund af regeringens nationale strategi for turisme, der betyder, at flere har en forventning om vækst i provinsen. Det gør det værd at investere for de forskellige forlystelsesparker«, forklarer Søren Kragelund.

Ikke kun optimisme

Lars Nielsen, der er såkaldt field attraction manager hos firmaet MK Illumination, og som har fulgt den danske forlystelsesbranche tæt igennem mange år, mener, at det store investeringsbeløb i 2017 også beror på tilfældigheder.

»De mange forskellige nye tiltag er jo ofte planlagt mange år i forvejen. Men der er selvfølgelig også en optimisme i øjeblikket og et øget fokus fra politisk side«, siger han.

Ifølge Lars Nielsen er de store ekstra investeringer i 2017 især et udtryk for, at de danske forlystelsesparker ændrer deres fokus og stil.

»Vi er på vej imod en slags 'hybridisering'. Forlystelsesparkerne vil være mere end bare forlystelsesparker. De vil gerne have fat i nye målgrupper. De vil være deciderede destinationer, man rejser til for et par dage«, siger Lars Nielsen.

Som eksempler nævner han, man i Legoland nu kan opleve levende pingviner. At safariparken Knuthenborg i år satser med åbningen af en familierutsjebane. Og at Fårup Sommerland har åbnet et stort hotel.

»Parkerne vil gerne have besøgene til at vare længere. For at du kan tillade dig at bede gæsterne om at overnatte, skal du også have volumen på oplevelserne. Derfor bliver der fyldt på med nye ting nu«, siger Lars Nielsen.

Fortsatte investeringer

Det er en udlægning, som også Søren Kragelund genkender. Formanden for Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark ser også et potentiale i at parkerne kan udvide sæsonerne - som eksempelvis Tivoli i København har dyrket det i en årrække, og som Tivoli Friheden i Aarhus havde succes med sidste år.

Han forestiller sig, at investeringerne vil fortsætte de kommende år. Og at der vil blive lagt penge i overnatningsmuligheder, restauranter, service og faciliteter.

»Jeg tror, vi vil se, at der stadig er optimisme, og at investeringsniveauet bliver løftet«, siger Søren Kragelund.

Ifølge Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark har de danske parker cirka 12 millioner gæster om året. Heraf er 25 procent besøgende turister udefra.

Herhjemme er de forskellige forlystelsesparker så småt i gang med sæsonen. Dyrehavsbakken nord for København er er allerede åbnet. Det samme er Knuthenborg Safaripark (den nye Kampala Express åbner dog først 25. maj), Tivoli og Legoland. Djurs Sommerland og Fårup Sommerland åbner i morgen 6. maj.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden