Ruslands premierminister Dmitri Medvedev gør klar til en hyldesttale til det nye  Irkut MC-21-fly.
Foto: Alexander Astafyev/AP

Ruslands premierminister Dmitri Medvedev gør klar til en hyldesttale til det nye Irkut MC-21-fly.

Rejser

Nyt russisk passagerfly skal gøre livet surt for Airbus og Boeing

Russisk fly med plads til 211 passagerer er bygget i de mest moderne materialer. Indtil videre er det kun bestilt i ganske få eksemplarer.

Rejser

Rusland går nu ind i den del af markedet for passagerfly, der i lang tid har været domineret af Airbus og Boeing. Det sker med flyet Irkut MS-21, der er på størrelse med Boeing 737 og Airbus A320.

Det russiske fly har netop fløjet en første prøvetur på 30 minutter. Det holdt sig på en topfart på ca. 300 km/t., skriver Seattle Times, og fagfolk gætter på, at flyet ikke er fuldt udviklet endnu.

Alt tyder på, at det er den mest moderne teknik, der er anvendt i Irkut MC-21. Derfor burde det være konkurrencedygtigt mod Boeing 737 og Airbus A320, når det gælder brændstoføkonomi.

Ekstra bredde i kabinen

Fly i denne klasse har normalt seks sæder på tværs med tre sæder på hver side af midtergangen. Irkut MC-21 er 30 centimeter bredere end Boeing 737, men det er næppe nok til at klemme et ekstra sæde ind i hver række. Til gengæld skulle de enkelte sæder kunne blive bredere, hvilket kun kan være et plus for komforten om bord. Der skal være plads til op til 211 passagerer.

Det russiske fly har vinger af kulfiberforstærket plastik, og det er med til at holde vægten nede. Irkut-flyet skulle være tre tons lettere end det tilsvarende fly fra Boeing.

Hverken Boeing 737 eller Airbus A320 er bygget i letvægtsmaterialer. Det finder man først i større fly fra de to firmaer som Boeing 787 Dreamliner og Airbus A350.

Russiske motorer er på vej

Motorerne kommer fra Pratt & Whitney i USA. Russiske motorer skulle være på vej. Seattle Times skriver, at der er 175 ordrer på flyet. De kommer alle fra Rusland, men Irkut menes også at have ambitioner om at sælge flyet i vestlige lande. Der er dog milevidt op til det antal ordrer, Boeing og Airbus har på deres nye fly. Der er 5.000 bestillinger på Airbus A320neo og 3.700 på Boeing 737 MAX, som er de nyeste og mest økonomiske versioner af disse fly.

Seattle Times, der har stor indsigt i flybranchen, forudser, at det kan blive svært for russerne at sælge det nye Irkut-fly i større antal i vestlige lande. Det vil kræve, at Irkut får opbygget en infrastruktur, der kan stå for service og reservedele i de lande, hvor flyet skal indsættes. Vestlige flyselskaber vil næppe have lyst til at sende flyet til Rusland for at få udført service og reparationer.

Præsident Putin har givet selskabet bag Irkut-flyet ordre om at genopbygge Ruslands ry som flyproducent på et niveau, som kan true Airbus og Boeing. Seattle Times' skribent mener, at Rusland i løbet af et årti kan komme tilbage blandt de store flyproducenter, hvis satsningen med det nye Irkut-fly går godt.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce