Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

F-16 er et gammelt fly, men oberstløjtnant Kim Ribert forsikrer, at det er i optimal stand.
Foto: Allan Graubæk

F-16 er et gammelt fly, men oberstløjtnant Kim Ribert forsikrer, at det er i optimal stand.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Rundvisning går tæt på danske F-16-jagerfly - også det, der styrtede ned

Man kan ikke være sikker på, hvad man kommer til at se under et besøg på Fighter Wing Skrydstrup. Flybasens arbejde tager ikke hensyn til gæsterne.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bussen drejer til venstre ved krydset Ndr. Ringvej/Victory Avenue. Det er ikke nogen helt normal jysk by, vi er på rundvisning i. Vi er på Fighter Wing Skrydstrup, den danske base for F-16-flyet, som nu for første gang er tilgængelig på rundvisninger, som alle og enhver kan deltage i.

Hidtil er det grupper som skoleklasser eller arbejdspladser, der kunne blive vist rundt efter forudgående tilmelding. I tirsdags var der premiere på en ny, alment tilgængelig rundvisning, der finder sted til og med august.

Rundvisningerne ændrer ikke på, at Fighter Wing Skrydstrup er en arbejdende flybase, hvor alt kan ske. Det kan betyde, at de største attraktioner ikke er til stede. I programmet for besøget fremhæves, at det er muligt at se en F-16-flyver lette, men det skete ikke i tirsdags, hvor der var premiere på den nye rundvisning.

»Vores F-16-fly havde en flyvning i morges, og de skal ikke ud at flyve mere i dag«, lød den nedslående besked til de ca. 25 gæster, der var mødt op til den første rundvisning.

Det kunne nu godt være sket alligevel, for der er ikke ret meget på flybasen, der foregår efter et fastlagt skema.

»Her på Fighter Wing har vi Danmarks afvisningsberedskab. Ved I, hvad det betyder?«, lyder det på bedste turistguidefacon i bussen.

Det er der ingen, der har et bud på, og svaret kommer hurtigt:

»Det betyder, at to F-16-fly står klar til at lette døgnet rundt. De skal afvise truende fly, der er ved at krænke dansk luftrum – det vil især sige russiske fly. Desuden skal vi give bistand til civile fly, hvis de har problemer. Det kunne være et landingsstel, der ikke folder sig ordentligt ud«, forklarer stabschef på basen, oberstløjtnant Kim Ribert, der viser runtdt.

Der er ingen sure miner i bussen over det manglende syn af et F-16-fly, der letter, Men det er helt klart det tunge materiel, der har trukket en del af gæsterne med på rundturen. Vi får fremvist en af de tunge brandbiler, og den kunne også have været på opgave uden for basen.

»Vore køretøjer blev brugt ved fyrværkerieksplosionen i Seest i 2004 og ved branden på Fredericia havn sidste år. Vores biler kan sprøjte vand ud under sig selv, så derfor kan vi komme tættere på, end brandvæsenet selv kan«, forklarer Martin Jensen, næstkommanderende i BOR, som står for brand og redning.

»Ja, ja, det er meget godt. Men tag nu at sprøjte med noget vand. Det er det, vi er kommet for at se«, lyder det lidt surt fra en af de mandlige gæster.

»Godt så«, lyder det fra brandfolket. Brandbilens motorer startes op – den har nemlig to, hvoraf den ene driver pumperne. Et tryk på en knap, og over 1.000 liter vand fyres af på lidt over et minut.

To stk. F-16 i en hangar

Bussen ruller videre. Nu står der faktisk F-16 på programmet. Vi kører hen til Shelter 100, en hangar, der skal vise sig at indeholde to F-16-jagere – en flyveklar og én, der ligger i småstumper.

Denne F-16 nødlandede ved Rømø. Piloten slap uskadt, da han skød sig ud med katapult.
Foto: Allan Graubæk

Denne F-16 nødlandede ved Rømø. Piloten slap uskadt, da han skød sig ud med katapult.

Oberstløjtnant Kim Ribert kravler op på en trappe til cockpittet.

»Flyet her er næsten 40 år gammelt, men det er fuldt opdateret på alle punkter. Når vi er til flyvestævne i USA, klarer vi os altid fint Vores F-16’ere er gamle fly, men vi bruger meget tid og mange penge på at holde dem i tiptop stand«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det gælder dog ikke det F-16-fly, der ligger i småstumper på gulvet. Det var det fly, som forsvaret valgte at lade nødlande i havet ved Rømø i oktober 2015. Piloten skød sig ud med katapulten og slap uskadt.

»Under starten fik flyet en kraftig dækeksplosion, der beskadigede landingsstellet. Det kunne ikke trækkes op, og dele af det hang ned, så vi frygtede, at flyet ikke kunne lande normalt«, fortæller Kim Ribert.

Flyet havde brændstof til halvanden times flyvning. Basen kontaktede producenten af flyet, og alle blev enige om, at en nødlanding til havs var bedste løsning. Flyet brændte så meget brændstof af som muligt. Stedet, hvor piloten skulle skyde sig ud, blev udpeget, da man havde sikret sig, at der ikke var andre skibe i nærheden.

»Redningshelikopteren var på plads, så piloten lå kun i havet i et minut, inden han blev hevet op. Til vores julefrokost fik han det håndtag, han havde hevet i, da han skød sig ud, og han fik et STORT girokort«, siger Kim Ribert. Der kommer nemlig ingen erstatning for et fly, som Fighter Wing mister på denne måde. Indtil videre opbevarer Fighter Wing resterne af flyet, og det er sket med henblik på de rundvisninger, der finder sted her i sommer.

Sidste punkt på rundvisningen er redningshelikopteren. Kim Ribert løber i forvejen for at se, om den er der.

»Næ, den er væk. Den er ikke på øvelse, for det ville jeg vide. Den må være ude på en redningsøvelse«. Det er en af rutinerne på Fighter Wing Skrydstrup. Og de stopper ikke, selv om der kommer gæster.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden