Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Her bliver man ikke stresset af mængden af andre bilister. Det er også nemt at finde p-plads i Dartmoor National park i det sydlige England.
Foto: Allan Graubæk

Her bliver man ikke stresset af mængden af andre bilister. Det er også nemt at finde p-plads i Dartmoor National park i det sydlige England.

Nervøs for selv at køre på bilferie i Storbritannien? Her er en række gode råd

Venstrekørsel kan være an hæmsko for selv at køre på ferie på de britiske øer. Vi giver tips til at gøre det lidt lettere.

Rejser

Ferie i Storbritannien er for mange danskere begrænset til London. Der ligger godt nok et spændende land og lokker, men der er noget, der forhindrer, at man kører rundt på egen hånd i en udlejningsbil: venstrekørsel.

Den udfordring er der mange, der ikke tør tage op, og det betyder, at de ikke kommer til at køre rundt på egen hånd i Wales, Cornwall, Lake District, Skotland eller andre af de spændende egne af Storbritannien.

Turistorganisationen VisitBritain tror dog, at frygten for venstrekørsel er aftagende:

»Vi mærker en stigende interesse for kør-selv ferie i Storbritannien. Den stadig større mængde af hjælp man kan få som bilist i form af GPS navigation og automatgear har gjort danskerne mere trygge ved at tage springet ude på de britiske veje«, siger Thomas Pultz, ansvarlig for kommunikation i VisitBritain.

Desværre er det umuligt at træne venstrekørsel herhjemme inden afgang. Og man kan roligt indstille sig på, at man bliver kastet ud i en ilddåb efter de første par hundredes kørsel i udlejningsbilen, som man henter i lufthavnen: Så kommer den første rundkørsel. Dem er der mange af overalt i Storbritannien.

Men det er nemt nok at køre i venstre side, når man først er vant til det. Undertegnede har regelmæssigt kørt i Storbritannien på motorcykel og i bil siden 1970’erne. Derfor er enhver tur til Storbritannien en fornøjelse, hvor man som bilist får skærpet reflekserne. Man bliver også god til at vurdere bredden på modkørende biler på de smalle veje, man altid vil komme ud på, når man bevæger sig lidt ud på landet.

Her bringer vi en række tips til bilister, der vil prøve kræfter med venstrekørsel i Storbritannien.

Rundkørsler:
Britiske vejarkitekter er umådeligt glade for rundkørsler. De findes i alle størrelser. I små byer kan det være en malet cirkel på vejbanen. Andre steder kan de være så store som flere fodboldbaner lagt sammen.

Tjek, hvordan du kommer ud af rundkørslen. Hvis du skal hele vejen rundt, inden du drejer af, skal du lægge dig ind i den inderste bane ind mod centrum af rundkørslen. Det kan virke en smule angstfremkaldende, for så skal man tilsyneladende krydse tre-fire vejbaner for at komme ud.

Men nej, vær ikke bange for det. Layoutet af rundkørslen er sådan, at du automatisk blev ledt hen til den rigtige afkørsel, hvis du placerer dig i den rigtige vejbane inde i rundkørslen. Vejnumre er malet med stor skrift på vejbanerne.

Bilens størrelse:
Lej ikke en større og bredere bil end nødvendigt. Du kommer uvægerligt ud på meget smalle veje, og her er der rart, at bilen ikke rager for langt ud til siderne. Ofte kører du lige op og ned ad stensætninger eller tæt bevoksede rabatter, der kan ridse i lakken, hvis du kommer for tæt på.

De andre trafikanter:
Generelt møder du kun hensynsfulde trafikanter. De er flinke til at holde tilbage, når du skal ud fra en sidevej eller en tankstation. Et blink med fjernlyset betyder: »Jeg holder tilbage«. Der er meget politi på vejene, og der er hyppige fartkontroller.

Parkering:
Dobbelte gule striber langs kantstenen betyder parkering forbudt. Du kan standse for at sætte passagerer af eller samle dem op. I større byer har hoteller ikke altid egne parkeringspladser. Så kan du vælge et parkeringshus, hvor du typisk betaler 10-15 pund (85-130 kroner) for at holde fra sidst på dagen til næste morgen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Mange byer prøver at undgå biler i bykernen, hvor det kan være besværligt at finde en p-plads. Ofte kan man benytte sig af Park & Ride. Bilen parkeres på en stor p-plads, som enten er indrettet til formålet eller som ligger ved et stadion eller lignende. Du stiller bilen og kører med bus ind til centrum, og det koster som regel omkring 5 pund (45 kroner) for både parkering og bustur. Bemærk, at bilen som regel ikke må stå natten over på en Park & Ride.

Der kan også være betaling for at holde på p-pladsen i byen. Det vil være skiltet med Pay & Display. Du køber en billet i en automat og lægger billetten synligt i bilens forrude. Du skal ofte bruge mønter til betalingen. Kreditkort og sedler accepteres langt fra altid.

Navigation:
En gps er en stor hjælp i trafikken, ikke mindst i rundkørslen, hvor man får besked om at tage den rigtige afkørsel.

I mindre byer er der ikke altid husnumre. Her navigerer man i stedet efter postnummeret, som er en kombination af seks-otte bogstaver og tal. Navigationen ikke er specielt præcis, så man hører ofte »du er ankommet« 300-500 meter fra målet.

Så må du på helt gammeldags facon spørge om vej. I den sammenhæng har Politiken kun mødt snakkesalige lokale beboere, der hellere end gerne vil vise vej til hotellet og i øvrigt give dig tips til de bedste pubber og andre lokale seværdigheder.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden