Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Djurs Sommerland er  med 745.000 besøgende nummer seks på listen.
Foto: Katrine Marie Kragh

Djurs Sommerland er med 745.000 besøgende nummer seks på listen.

Rejser

Fem forlystelsesparker er blandt de ti mest populære danske attraktioner

Forlystelsesparkerne dominerer VisitDenmarks liste over de 300 mest populære attraktioner, fordi de forstår at forny sig, lyder forklaringen.

Rejser

Foreningen af Forlystelsesparker (FFD) i Danmark har 12 medlemmer, og de fem af dem er på VisitDenmarks Top 10 over de 300 mest besøgte attraktioner i Danmark i 2016. Ikke nok med det, forlystelsesparkerne indtager også de tre første pladser med Tivoli, Dyrehavsbakken og Legoland.

Næstved Museum Helligåndshuset er nummer 300 med 6.185 besøgende en fremgang på 1.317 eller 27 procent i forhold til 2015.

Søren Kragelund er formand for FFD og tidligere direktør i Fårup Sommerland. Han siger, at der er fire hovedårsager til forlystelsesparkernes succes:

»Punkt et er investeringer. Bare i år har parkerne investeret 370 millioner kroner og i de seneste 10 år 1,7 milliarder på at forbedre produktet ved at lave eksempelvis mere tidssvarende rutsjebaner og restauranter. Gæsterne får den oplevelse, at der hele tiden er noget nyt, når de kommer tilbage. For det andet bruger vi megen energi på at forbedre servicen. Der er Tivoli-Skolen, Fårup Academy, og alle har efterhånden en træningsskole, hvor de ansatte lærer at være servicemindede og om sikkerhed. Vi er afhængige af Tripadvisor og Facebook og får hurtigt at vide, hvis vi ikke har leveret en ordentlig service«.

For det tredje peger Kragelund på, at forlystelsesparkerne har forlænget sæsonen. Tivoli i København begyndte med Halloween og julemarked og tager nu fat på vinterferien. Dyrehavsbakken ved Klampenborg har også søgt om at holde åbent i efterårsferien, og Tivoli Friheden i Aarhus fik en fremgang på 20 procent med julemarked. Sidst men ikke mindst har forlystelsesparkerne også investeret i overnatning og restauranter. Legoland har allerede hotel, campingplads og har udvidet med flere hytter, mens Fårup Sommerland har opført et hotel i parken.

Digitale konkurrenter

Lars Nielsen er forlystelsesekspert og indehaver af firmaet AttractionBiz, som specialiserer sig i markedsføring indenfor attraktionsindustrien. Han er enig med Kragelund i, at forlystelsesindustrien er god til at forny sig, fastholde interessen og gæsterne.

»Museer, zoologiske haver og safariparker har lidt sværere ved at forny sig hele tiden. De er ikke rigtig kommet op i gear på det område, og derfor nyder forlystelsesparkerne den største popularitet. Parkerne opfører hvert år nye attraktioner, og det er nødvendigt for at opretholde populariteten«, understreger Nielsen.

»Tivoli i København har været foregangspark med øgede åbningstider, og Tivoli Friheden fik også stor succes. En bedre og højere madkvalitet er også et must. Knuthenborg Safaripark har tidligere været udskældt for maden, men har fået et nyt og bedre madkoncept, og det ses på besøgstallet. Det går ikke bare med pomfritter og remoulade«.

Folk er mere forvænte og underholdningsudbuddet større, påpeger forlystelseseksperten. Hjemme i sofaen kan man eksempelvis følge Frank Underwood i ’House of Cards’ på Netflix. For at kunne konkurrere med digitale udbud, legelande og trampolinparker bliver parkerne nødt til at gøre mere end blot opføre en ny attraktion. På grund af det stigende antal korttidsferierr er det rigtigt set med overnatningsmuligheder, så man kan tilbringe en eller to nætter i forbindelse med en attraktion.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Lars Nielsen konkluderer, at billige flybilletter har gjort hele verden til en konkurrent. Det er nu forholdsvis billigt at komme til eksempelvis Disney World i Orlando i Florida.

Samarbejde med kulturen

Forlystelsesparkerne har 11,5 millioner besøgende, og Søren Kragelund fastslår, at de »ikke alene er nærværende for befolkningen, men også med til at tiltrække udenlandske turister, og det smitter af på Danmarks øvrige attraktioner«.

»Vi så gerne, at de offentlige attraktioner som museer og zoologiske haver blev langt mere offensive også markedsføringsmæssigt for at få flere turister til landet. Som forlystelsesparker kan vi lave sæsonkort og nye attraktioner for at få danskerne til at komme igen og igen, men på et tidspunkt kommer de ikke mere. Derfor er både kulturinstitutioner og vi afhængige af flere udenlandske turister, og på det område må vi arbejde sammen«, opfordrer Søren Kragelund.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce