Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

De fleste turister i bil kommer fra Tyskland. Her er det rastepladsen ved Nyborg, der holdes pause ved.
Foto: Jacob Ehrbahn

De fleste turister i bil kommer fra Tyskland. Her er det rastepladsen ved Nyborg, der holdes pause ved.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dansk Turismefremme: Vejafgifter vil gå ud over turismen

Turisterne får regningen for vejskat i regeringens nye aftale. Men der er uenighed i turistbranchen, om det vil skræmme turister væk.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mens udlændinge fra 2020 kommer til at betale vejafgift, når de kører på danske veje, slipper danske bilejere indirekte. Det er oplægget i en ny aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti.

Men det er skidt nyt for turismen, mener Dansk Turismefremme, der er en landsdækkende interesseorganisation for organisationer, som arbejder med lokal turismeudvikling.

Formand Anne-Mette Knattrup påpeger i en pressemeddelelse, at ræsonnementet hos de fleste partier i Folketinget er, at vi skal beskatte det, vi vil have mindre af.

»En vejskat målrettet udenlandske turister vil i sagens natur ramme de turister, som besøger Danmark, og dermed arbejdspladser og indtægter i Danmark. Hvis regnestykket for hvad en sådan turismeafgift vil skal give mening, skal de tabte indtægter medregnes«.

Ifølge aftalen kommer alle, som kører på de danske veje, til at betale vejafgift. Men danskere vil modsat udlændinge blive kompenseret, fordi løbende afgifter som ejerafgift og udligningsafgift, som alle bilejere betaler, sænkes. Dermed er det reelt udlændinge, som kommer til at betale regningen, da de jo ikke bliver kompenseret.

Vejafgiften vurderes til at kunne indbringe statskassen 300 millioner kroner årligt.

Fortjeneste kan blive til udgift

Langt de fleste turister, der kører i bil i Danmark, kommer fra Tyskland. Men modsat Tyskland er Danmark ikke først og fremmest et transitland, lyder det fra Dansk Turismefremme

»De turister, som en ny ekstra afgift vil ramme, er derfor primært de gæster, vi gerne vil have flere af – og som bidrager betydeligt til væksten og statskassen. Ligesom omkostningerne til en vanskelig administration, er de forventelige tabte indtægter og arbejdspladser for Danmark ikke medregnet de 300 mio kr. i provenue, som Skatteministeriet har udregnet. Derfor kan den ellers fine fortjeneste meget hurtigt vise sig at blive en meget stor udgift, år efter år«.

Forbrugerorganisationen FDM mener dog ikke, vejtaksterne vil skræmme turister væk. Torben Lund Kudsk, afdelingschef i økonomisk politisk sekretariat i FDM, siger til Politiken, at turister på ferie i Danmark nok ikke vil fæstne sig ved urimeligheden i, at de der bor i landet ikke betaler til vejafgifterne. Han påpeger også, at Danmark i forvejen er et »højomkostningsland«.

»Så et par hundrede kroner for at køre rundt i landet i ferien er næppe afgørende for, om man tager hertil eller ej, så jeg tror ikke, det har nogen negative effekter«.

Men Danmark er, som du siger, et »højomkostningsland«. Kan yderligere omkostninger i form af vejafgifter ikke få nogen til at holde ferie i et andet land?

»Jo, det kunne det godt være, men man skal stadig væk have proportionerne i behold. Holder du som familie 14 dages ferie i Danmark, koster det et mangecifret beløb. Jeg har svært ved at se, at det vil ændre noget, at man skal lægge nogle hundrede kroner ekstra«, lyder det fra Torben Lund Kudsk.

Han siger også, at rigtig mange europæere i forvejen er vant til at betale for at køre på vejene i deres hjemlande. I alt har cirka tyve lande i Europa indført vejafgifter.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Periodekort

Samme holdning som FDM har den nationale turistorganisation, VisitDenmark.

»Vi er ikke så bekymret for den nye vejafgift. Det er vi ikke af den årsag, at det på en eller anden måde er den nye standard. Næsten lige meget, hvilket land du kører i, så er der en eller anden form for motorvejsafgift«, siger kommunikationschef Anders Rosbo til Ritzau.

FDM opfordrer til, at regeringen indfører et velfungerende system, når danskere og udlændinge skal registrere sig og betale for vejafgiften. Er betalingen bøvlet, kan den, modsat altså prisen, have en betydning for turisterne, mener Torben Lund Kudsk.

Vejafgifterne kommer formentlig til at koste i omegnen af 1.000 kroner for danskere årligt, men det betyder ikke, at udlændinge skal betale samme beløb. Finansminister Christian Jensen (V) forventer, at der vil blive udviklet en model med et abonnement, som er kortere end et år, som turisterne kan købe.

»Når jeg kører ind i Østrig, så køber jeg et 14-dageskort, og det vil være tilsvarende, at man kan købe efter perioden, man er i Danmark«, sagde finansministeren, da aftalen blev præsenteret torsdag aften.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden