På en travl sommerdag kører der 300 turistbusser rundt i Indre By, så det kan være svært at møde lokale ved de populære turiststeder som Nyhavn.
Foto: Jens Dresling

På en travl sommerdag kører der 300 turistbusser rundt i Indre By, så det kan være svært at møde lokale ved de populære turiststeder som Nyhavn.

Rejser

Turismen vokser i København, men det er ikke kun positivt: »Byen har nået sit mætningspunkt«

Krydstogtturismen, turister på elcykler og Airbnb-konceptet truer den indre del af hovedstaden, mener formanden for lokaludvalget.

Rejser

I sommer udråbte tv-stationen CNN København til verdens bedste badeby. I oktober sidste år kårede rejsebogsforlaget Lonely Planet så København som den bedste by at besøge i 2019.

Og det får Wonderful Copenhagen til at håbe på et stort turismeår for hovedstaden. Ifølge kommunikationschef Tine Kastrup-Misir er Lonely Planets kåring helt særlig for dem:

»Det er et anerkendt rejsebogsforlag, hvis målgruppe er dem, vi gerne vil henvende os til – nemlig dem, der har en høj indkomst og er nysgerrige på nye oplevelser og det lidt anderledes København«, siger hun.

»Vi forventer, at der kommer en vækst i turisten i år, og at kendskabet og interessen til byen generelt vil stige – også på grund af en kåring som Lonely Planets«, siger hun.

Derfor forsøger Wonderful Copenhagen at promovere byens forskellige kvarterer for at tiltrække flere turister dertil.

En kåring som Lonely Planets vil i højere grad cementere Københavns position og renommé som en af de europæiske storbyer, man skal se, blandt internationale gæster

»Vi har eksempelvis lavet en række 30 sekunders videoer med lokale ambassadører, som skal inspirere og motivere til besøg i København inden for arkitektur, gastronomi, vinteroplevelser, bæredygtighed og kunst«, fortæller hun.

Vil styrke Københavns renommé

Szilvia Gyimóthy, der er lektor på Institut for Kultur og Globale Studier på Aalborg Universitet, mener ikke, at kåringer af København vil have de helt store følger.

»København er allerede meget populær, så sådanne kåringer vil ikke have den helt store effekt målt i flere turister og større omsætning. Kåringerne spiller en større rolle for helt ukendte destinationer«, siger hun.

Hun forklarer, at modsat disse former for kåringer har Unesco-nomineringer en klar effekt hos såkaldte trofæjægere – altså folk, der rejser for at se steder med verdenskulturarv.

»Men en kåring som Lonely Planets vil i højere grad cementere Københavns position og renommé som en af de europæiske storbyer, man skal se, blandt internationale gæster«, siger hun.

Ifølge Szilvia Gyimóthy peger alt på, at væksten i København vil fortsætte de kommende år.

»Hovedstaden er ved at høste frugterne af de store kapacitetsinvesteringer som lufthavnsudvidelsen, Oceankajen og flere overnatningsmuligheder«.

Men hun kan også se en pladsmæssig udfordring i det øgede fokus på byen.

»Problemet er, at samtidig med at København bliver tiltagende populær blandt udenlandske turister, er der kommet flere indbyggere, virksomheder og pendlere, som også bruger det samme fysiske rum og oplevelsestilbud i de centrale bydele«, siger hun.

Turisterne udfordrer Indre By

Bent Lohmann, der er formand for Indre By Lokaludvalg, der fungerer som bindeled mellem borgere i Indre By og politikerne i Københavns Borgerrepræsentation, mener, at turismen i København er positiv, når det handler om at rejse for at lære om den danske kultur og byens historie.

Men han mener, at det kan blive negativt for byen, hvis turismen vokser i 2019. For turismen bør ikke vokse for enhver pris.

»Jeg synes, at byen har nået sit mætningspunkt. Man møder jo slet ikke lokale i Nyhavn mere. Turisterne ser kun andre turister«, lyder det fra ham.

Han opremser en række udfordringer, som han mener trækker turismen i en forkert retning. En af dem er krydstogtturismen. Bent Lohmann har svært ved at se, hvad vi egentlig skal med den.

»Turisterne er her ikke engang i et døgn. De lægger ikke ret mange penge i byen, for det er typisk bare en frokost, de spiser her, og så skal de videre«.

Han forklarer, at på en travl sommerdag kører der 300 turistbusser rundt i Indre By.

»Turisterne kan jo åbenbart ikke gå rundt selv. Måske er det farligt at gå på brostenene. Byen er jo efterhånden ligesom en dyrepark, hvor busserne kører igennem. Skal vi virkelig indrette vores by efter det?«, spørger han.

Sanseløs fest og turister på elcykler

Han ser også udlejningstjenesten Airbnb som en udfordring.

»Det har flyttet sig fra at være besøg i private hjem til en gråzone for hoteldrift og en form for sort arbejde«, siger han og forklarer, at lokale giver udtryk for, at det også skaber utryghed i opgangene.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Hr. og Fru Indre By er godt trætte af hele den her rullekuffertturisme«, siger han.

Bent Lohmann siger også nej tak til »sanseløs festturisme i byen«.

»Det er typisk de helt unge, der kommer i en weekend, lejer bolig gennem Airbnb og bare fester røven ud af bukserne og slider på byen«, forklarer han.

Og så peger han på turister på cykel som et stort problem i Indre By.

»Det er jo grænsende til livsfarligt. De cykler på fortovene fuldstændig hæmningsløst. Og på byens elcykler ligner de raketter i folkemængden«, siger han. »De fleste ved jo heller ikke, hvad et gult lys betyder«.

Ifølge ham cykler de lokale på samme måde, og det kigger turisterne selvfølgelig på.

Bent Lohmann ser gerne, at vi får flere politibetjente på gaden, der kan holde styr på turisterne, så det ikke går amok.

»Turismen er steget i København, men der er ikke på samme måde kommet flere politibetjente i bybilledet. Det burde jo selvfølgelig ikke være nødvendigt, men det er det«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

  • 
    A male giant panda from China named Cai Tao eat eats a stick at Taman Safari Indonesia zoo in Bogor, West Java, Wednesday, Nov 1, 2017. Giant pandas Cai Tao and Hu Chun arrived Indonesia last month as part of China's "Panda diplomacy." (AP Photo/Achmad Ibrahim)

    Et kongerige for to pandaer? Kun Kinas allerbedste venner får lov at lease et par af de sjældne pandabjørne, sagde den kinesiske præsident Xi Jinping, da han lovede Danmark et par. Kina har flere gange brugt de sjældne dyr som en brik i deres udenrigspolitik. Men hvad har Danmark givet køb på, for at blive en af Kinas allerbedste venner? At tale om Tibet?

  • 
    Arkitekt Jørn Utzon viser prototype på etfamiliehus i 1969.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Jørn Utzon – glemte Danmark sin største arkitekt?
    Hør podcast: Jørn Utzon – glemte Danmark sin største arkitekt?

    Henter…

    I dag er der premiere på dokumentarfilmen ’Jørn Utzon – manden & arkitekten’ om den dansker, der bl.a. tegnede Sidney-operaen: En bygning, der regnes med blandt det 20. århundredes mest ikoniske bygningsværker. Men hvordan endte Jørn Utzons hjertebarn, operaen i Sidney, som hans livs tragedie? Og hvorfor frøs danske arkitekter ham siden ud?

Forsiden

Annonce