Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jason Redmond/Ritzau Scanpix
Foto: Jason Redmond/Ritzau Scanpix

Arbejdere står ved Boeing 737 Max-fly i Washington. Arkivfoto.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For første gang: Boeing erkender fejl i træningssoftware til 737 MAX-fly

Flyproducenten Boeing har rettet fejl i det system, som piloter bruger til at lære at flyve 737 MAX-fly.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Boeing erkender fejl i den software, som piloter har brugt til at træne manøvreringen af 737 MAX-fly.

Det oplyser den amerikanske flyproducent i en pressemeddelelse lørdag.

»Boeing har lavet korrektioner til 737 MAX-simulationssoftwaren og har tilføjet yderligere informationer til piloterne for at sikre, at den simulerede oplevelse er repræsentativ i forhold til forskellige flyveforhold«, hedder det i meddelelsen.

Boeing oplyser ikke, hvornår selskabet første gang er blevet opmærksom på problemet.

Det er første gang, at Boeing anerkender, at der har været fejl i software, der har forbindelse til 737 MAX-fly.

Efterforskere mistænker fejl i denne flytypes advarselssystem for at stå bag to tragiske flystyrt med 737 MAX-fly det seneste år, hvor i alt 346 personer har mistet livet.

Ikke simuleret flyveforhold ordentligt

Ifølge Boeing har den software, som piloterne bruger til at træne manøvreringen af 737 MAX-fly, ikke formået at simulere de flyveforhold, som minder om dem ved de to styrt.

Men de seneste ændringer vil 'forbedre simulationen', lyder det fra Boeing.

Det er en ændring i 737 MAX-flyenes advarselssystem, som menes at være årsag til de to ulykker.

Advarselssystemet var designet til at advare piloter, hvis en af flyets sensorer leverede mangelfulde eller fejlagtige data til cockpittet om flyets hældning i luften.

Men Boeing oplyste i begyndelsen af maj, at man måneder inden flyets debut i 2017 vidste, at advarselssystemet kun virkede, hvis man installerede en indtil nu valgfri funktion.

Boeing understregede dog i udtalelsen, at ændringen ikke havde udgjort en selvstændig sikkerhedsrisiko.

Den amerikanske luftfartsmyndighed, FAA, er som udgangspunkt enig i den konklusion, men har alligevel rettet kritik mod Boeing for ikke at varsle flyselskaber og piloter om ændringen.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse
    Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om hvid racisme og White Power-bevægelsen i USA.

  • Finn Frandsen

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?
    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om koens fremtid.

Forsiden