0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bundlinjen: SAS-fyringer er et hårdt slag for hele København

Københavns Lufthavns to største kunder frygter, at coronakrisen kan vare helt til 2022.

Foto: Jens Dresling. Fotomanipulation: Sandra Bertelsen
Foto: Foto: Jens Dresling. Fotomanipulation: Sandra Bertelsen
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det kan blive et mareridt for Københavns Lufthavn, hvis Norwegian og SAS skærer voldsomt ned på trafikken samtidigt. Især hvis andre selskaber følger trop. Det vil være et hårdt slag også mod omsætningen og beskæftigelsen i byens hoteller, restauranter og hele oplevelsesindustrien i København, at der kommer færre flyrejsende til byen i en længere periode.​​​​

Desværre peger alt i retning af, at det er, hvad der kommer til at ske. SAS besluttede i går at afskedige op mod 5.000 medarbejdere, heraf 1.700 i Danmark, for at tilpasse kapaciteten til den lavere efterspørgsel under coronakrisen. Det er nødvendigt og uundgåeligt, hvis SAS skal overleve krisen. Ledelsen har handlet proaktivt, og det skal en god ledelse gøre.

Det er mere foruroligende, at SAS’ topchef, Rickard Gustafson, i forbindelse med beslutningen sagde, at SAS først venter, at flytrafikken kommer tilbage til niveauet før coronakrisen i 2022. Hvis han får ret, så bliver krisen mere langvarig og dyrere end forudset af de fleste politikere og økonomer.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce