0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ventiler på 2.000 Boeing-fly skal tjekkes, før de må flyve

Amerikanske luftfartsmyndigheder har beordret 2000 Boeing-fly til tjek på grund af risiko for motorsvigt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Joachim Adrian
Foto: Joachim Adrian

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tusindvis af fly har stået stille under coronakrisen, der har ramt luftfartsindustrien hårdt.

Og i USA skal over 2.000 fly af typerne Boeing 737 NG og Classic til tjek, før de må få lov at lette igen.

Det har den amerikanske luftfartsmyndighed FAA fredag besluttet, efter at inspektører har opdaget problemer på ventiler på flyene.

Alle fly af de nævnte typer, der har stået stille i mindst syv dage i træk, skal derfor undersøges for, om der er korrosion ved den bestemte ventil.

»I fly, der bliver opbevaret eller brugt sjældent på grund af lavere efterspørgsel under covid-19-pandemien, kan ventilen være mere modtagelig over for korrosion«, oplyser Boeing.

Er der korrosion ved ventilen, skal den skiftes, før flyet må få flyvetilladelse igen. Korrosionen kan ellers i værste tilfælde føre til dobbelt motorsvigt.

Korrosion er nedbrydning af eksempelvis metaller, når de udsættes for enten luft eller vand. Korrosion af jern og stål fører eksempelvis til rust.

En talsmand for SAS oplyser til Ritzau, at det skandinaviske luftfartsselskab ikke længere har fly af typen Boeing 737 med base i Danmark.

I Norge har SAS i øjeblikket 71 Boeing 737 i drift, og dertil er der yderligere et antal i coronaparkering. SAS forsikrer om, at man af egen drift tjekker flyene, når de bliver taget i brug igen.

ritzau

Læs mere:

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Annonce

For abonnenter