0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Rejsebranchen: Fælles EU-rejseregler er langt fra nok

Dansk Luftfart og charterbureauet Spies håber, at flere kan og vil tage ud at rejse, efter at EU har præsenteret nye retningslinjer for rejser i unionen. Begge brancher er hårdt ramt på økonomi og afskedigelser.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Københavns Lufthavn har nærmest være mennesketom siden coronaens indtog. Både flybranchen, rejsebureauerne og lufthavnene håber, at der snart vil være flere danskere, som tager ud og rejse.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Både i luftfartsindustrien og i rejsebranchen hilses EU’s retningslinjer for rejser inden for unionen velkommen. Selv om der kun er tale om henstillinger til de enkelte medlemslande, er rejseindustrien som helhed tilfreds med, at der i det mindste kommer fælles pejlemærker og større gennemsigtighed.

De store luftfartsorganisationer – ACI Europa, A4E og IATA – havde gerne set, at EU satsede på et system, hvor rejsende blev testet for covid-19 før afrejsen, men direktør i brancheorganisationen Dansk Luftfart, Michael Svane, er mere positiv:

»Fælles spilleregler i EU er et skridt i den rigtige retning, og så er vi i luftfartsbranchen nødt til at erkende, at der er sundhedspolitiske hensyn, som vejer meget tungt, og sådan skal det også være. På den anden side vil vi gerne den usikkerhed til livs, som har præget alle, der beskæftiger sig med rejser og luftfart. Vi kigger altid nervøse mod torsdag eftermiddag, når Udenrigsministeriet opdaterer sine rejsevejledninger, for hvad kan vi forvente: nye nedlukninger og orange lande«.

EU’s fælles retningslinjer skal gøre det nemmere for borgere og virksomheder at gennemskue, hvor de kan og ikke kan rejse til under coronaen. Landene er dog ikke forpligtet til at følge EU’s nye retningslinjer.

Netop usikkerheden gør det ekstremt vanskeligt for flyselskaber, lufthavne, rejsebureauer m.fl. at planlægge, og usikkerheden dæmper også folks lyst til og mulighed for at rejse.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce