0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Vi vil gerne betale mere for at flyve for at hjælpe klimaet

Modsat når det gælder afgift på benzin, mælk og kød, er danskerne parat til at betale mere for deres flyrejser. En passagerafgift ville være det mest praktiske, siger forskningsleder.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

SAS-fly holder på stribe i Københavns Lufthavn. Branchen er hårdt ramt af coronakrisen, og det skal eventuelle tiltag til CO2-reduktion ses i lyset af, mener skatteministeren.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Vi vil ikke betale klimaafgift på benzin, diesel, kød eller mælk, men med flyrejser er historien en anden.

I en undersøgelse, Megafon har udført for Politiken og TV 2, svarer 68 procent af de 1.084 adspurgte, at de er helt eller overvejende enige i, at det ville være i orden, hvis en flyrejse kostede en klimaafgift på cirka 250 kroner.

Det er en stigning på knap 10 procentpoint i forhold til en tilsvarende undersøgelse sidste år, hvor 59 procent var helt eller overvejende enige i, at klimaafgift på flyrejser er en god idé. I en tilsvarende undersøgelse, som Voxmeter har foretaget for Ritzau tidligere i år, svarer 55 procent, at de gerne vil have en klimaafgift på flyrejser tilsvarende den, der allerede eksisterer i nabolande som Sverige og Tyskland. Det skriver Finans.

Selv om danskerne tilsyneladende er parat til at betale ekstra for de klimabelastende flyveture, har regeringen endnu ikke valgt at indføre sådanne afgifter.

»Jeg er enig med flertallet i målingen i, at det er en bunden opgave at reducere CO2-udledningen fra flysektoren. Luftfartsbranchen befinder sig imidlertid i en meget alvorlig økonomisk krise som følge af covid-19-situationen. Det skal eventuelle tiltag til CO2-reduktion selvfølgelig ses i lyset af«, udtaler skatteminister Morten Bødskov (S) i et skriftligt svar.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts