Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Digital. Folkedanserne fra Kasakhstan på ITB-rejsemessen i Berlin var også på nettet i pauserne.
Foto: Poul Husted

Digital. Folkedanserne fra Kasakhstan på ITB-rejsemessen i Berlin var også på nettet i pauserne.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Rejsearrangører er en uddøende race

Politiken har besøgt verdens største rejsemesse i Berlin.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hele verden var i den forløbne uge rejst til Berlin, hvor den tyske hovedstad for 49. gang har været vært for verdens største rejsemesse ITB Berlin (Internationale Tourismus-Börse Berlin). Messen åbnede onsdag og slutter i dag:

I 26 haller har 10.096 udstillere fra ikke færre end 186 lande forsøgt at overbevise messens besøgende om, at netop deres produkt er det, de har brug for, når ferien melder sig.

ITB er en god retningsviser for, hvordan og hvortil verdens millioner af turister vil bruge deres feriedage. Politiken har spurgt en række messedeltagere om, hvordan de forestiller sig de næste års rejsemønstre.

Uddøende race

Kineserne kommer i milliontal til Vesten, men de ønsker også, at vi tager østpå og besøger dem, fortæller Xiang Shi på Kinas store stand. Med base i Frankfurt har han ansvaret for, at så mange europæere som muligt besøger den nye stormagt.

»De fleste kommer stadig i grupper til Kina, men flere og flere rejser også dertil individuelt – hele 40 procent. Førstegangsbesøgende rejser som regel i grupper, men mange vil gerne tilbage, og så rejser de individuelt«, siger Shi.

Når turisterne har set Beijing, Den Kinesiske Mur, Shanghai, Tibet og pandaer, trækker provinserne turisterne væk fra de kendte destinationer og ud på landet. Som transportmiddel tager mange turister toget, for det er billigt og nemt. Hjemmebesøg er også ved at blive et stort hit ifølge Shi. Det samme gælder mad fra de forskellige kinesiske køkkener. Turisterne vil ikke alene spise den kinesiske mad, men også lære at lave den.

Flere og flere af de 33 millioner turister, som årligt besøger Kina, booker på internettet, siger Xiang Shi, og det er en tendens, som Guido Neumann fra Hamburg Tourismus kan nikke genkendende til.

»Online, online – det hele foregår på nettet, og turoperatører og rejsearrangører i deres nuværende form er en uddøende race. Det bliver sværere at sælge pakketure, fordi vi selv kan putte det alt sammen i kurven derhjemme ved spisebordet«, spår Neumann.

Som sælger af city breaks eller storbyferier ser han to trends. Det såkaldte grå guld plus 50 år har både tid og penge, og de vil ikke nøjes med at se fem seværdigheder, men ønsker kulturoplevelser. Det kan være en opera- eller jazzfestival. De 20-35-årige vil opleve noget helt specielt og ikke det samme som alle andre. De leder efter den rette café eller helt rigtige koncert i små, dunkle lokaler ved Reeperbahn i Hamburg. Og så vil de unge gerne møde jævnaldrende.

Rejsearrangørens nye rolle

Professor Martin Lohmann fra Instituttet for Turismeforskning i Nordeuropa (NIT) præsenterede på messen den årlige analyse af tyskernes rejsemønstre. Efter præsentationen gav han over for Politiken udtryk for, at han er knap så pessimistisk på rejsearrangørernes vegne som Guido Neumann.

»I fremtiden vil turoperatører og turister kommunikere over nettet. Turoperatørerne vil ikke alene følge turisterne på internettet og hjælpe dem på rejsen, når der opstår problemer, men også bidrage med planlægningen. I Tyskland er der så mange muligheder, at den rejsende har svært ved at beslutte sig: ’Skal jeg ligge på stranden i Spanien eller besøge min bror i London. Jeg har ikke råd til begge dele’. Den usikkerhed kan turoperatøren afhjælpe ved at finde ud af, hvad turisten virkelig vil. Altså de hjælper med at finde motivationen«, forudser Lohmann.

Tyskeren bruger dog fortsat rejsearrangører i langt højere grad end f.eks. os danskere. I Storbritannien er rejsearrangørerne sågar ved at få et comeback og genåbner kontorer i flere byer. Selv bruger professoren kun en rejsearrangør, hvis han skal på en længere rejse, mens han selv arrangerer en tur til København. Samarbejdet med rejsearrangøren foregår via e-mail.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Akkurat som med aviskiosker er Martin Lohmann dog overbevist om, at der vil blive færre rejsearrangører.

Den tendens kan Malcolm Smith, administrerende direktør i IPW – tidligere kendt som International Pow Wow – der organiserer USA’s største rejsemesse, nikke genkendende til.

I Skandinavien booker nemlig hele 46 procent på nettet, når de skal ud af Europa og ikke mindst til USA.

»Skandinaverne er gode til sprog, og der er ikke nogen sprogbarriere. Derfor kan de nemt selv booke fly, bil og hoteller til en USA-tur. På grund af deres sprogkundskaber tør de derfor også godt rejse uden for storbyerne. Derfor ligger USA’s nationalparker også på andenpladsen efter shopping over de aktiviteter, som skandinaverne foretager sig i Amerika«, siger Smith.

Malcolm Smith tilføjer, at den stærke dollar gør, at det nu er en god idé at søge uden for amerikanske storbyer som New York, Miami og Los Angeles, fordi kost og logi er billigere ude i landet. Det er dog stadig en god forretning for skandinaverne at tage på indkøb i USA.

Flyselskabernes rolle

Det er ikke kun rejsearrangører og turoperatører, som står over for store forandringer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Transportsektoren må også tilpasse sig de nye tider, fortæller Aage Dünhaupt fra airberlin. Flyselskabet sælger allerede pakketure via sit tre år gamle rejsebureau airberlin holidays.

»Vi har især succes, når det gælder weekendophold. Folk booker ikke alene flybillet og hotel, men eksempelvis også en limousine, som skal transportere dem fra lufthavnen og ind til hotellet. Vores passagerer kan også leje bil via os, men hvis vi også skal arrangere eksempelvis koncertbilletter, bliver det for kompliceret«.

»For fremtiden kan airberlin dog ikke klare sig udelukkende ved at sælge flybilletter. Vi må skabe flere pakker, som er unikke. Vi skal sælge rejseoplevelser – noget den rejsende aldrig glemmer. Og det hele foregår online, online og online«, understreger Aage Dünhaupt.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden