Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Allan Graubæk
Foto: Allan Graubæk

TRÆTÅRNE. Highway 101 skærer ind gennem høje redwood-træer.

Bilferie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Drop Highway 1: Kør mod nord og få en endnu mere ægte USA-oplevelse

På Highway 101 i det nordlige Californien er du på vej ind i et stykke ægte USA.

Bilferie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Denne artikel blev offentliggjort på et tidspunkt, da en kraftig naturbrand hærgede ved Highway 1.

En kraftig skovbrand er skyld i, at flere strækninger af den ikoniske Highway 1 langs kysten syd for San Francisco er lukket, og lukningen af vejen kan vare ved indtil slutningen af august.

Det kan være i streg i regningen for mange turister, der rejser til det vestlige USA med en køretur på Highway 1 højt på listen over de steder, der skal besøges.

Politiken har kørt turen på Highway 1 mindst 10 gange, og det er en flot tur. Men fortvivl ikke, hvis vejen er spærret. Vend i stedet udlejningsbilen mod nord, kør gennem San Francisco og fortsæt så ca. 400 kilometer mod nord. Så kommer du til byen Eureka, og den ligger der, hvor Highway 101 for alvor bliver spændende, og det fortsætter 130 km videre til Crescent City.

Her er naturen endnu flottere end på den ikoniske Highway 1-strækning, og der er ikke mange turister, der finder hertil.

Dermed undgår man at høre dansk, svensk, tysk, hollandsk og russisk på rastepladserne, når turister stiger ud af deres lejede cabrioleter eller motorhomes. På de 130 kilometer mellem Eureka og Crescent City ser du mere til de lokale, der kører ned til stranden i deres gamle pick-up med surfbrætterne på ladet.

Mere nede på jorden

Du ser heller ikke Highway 1’s ekstreme velhaverkvarterer, når du har bevæget længere mod nord. Det er næppe billigt at købe fast ejendom her, men det hele er mere nede på jorden.

Når du kører på Highway 1 syd for San Francisco, er det bedst at køre fra nord mod syd. Dermed har du kysten på din højre side – det giver et bedre kig ud over klippekanten, det er lettere at parkere, og du er fri for at skulle krydse den stærkt trafikerede vejbane til fods.

Da Politiken tog turen på Highway 101 fra Crescent City til Eureka for et par år siden, kørte vi også fra nord mod syd, men det er ikke afgørende for oplevelsen. Kystlinjen er dramatisk, og man passerer skovstrækninger med tårnhøje redwood-træer. De står så tæt og lukker så effektivt af for solen, at der er næsten bælgmørkt inde blandt træerne.

Kysten har flotte sandstrande, men da Politiken var der en juni måned, lå lufttemperaturen på 12-14 grader. Vi så ingen badegæster, men en del surfere. På Super 8-motellet i Eureka læste vi følgende besked: »På grund af det altid kølige klima har vi ingen aircondition«. Det savnede vi heller ikke.

Både Eureka og Crescent City er byer, der ser ud til at leve af lokalbefolkningen. Der lefles i hvert fald ikke voldsomt for turisterne, men i begge byer kan man gå på opdagelse i små, sjove butikker, tjekke ind på et pænt udvalg af moteller i den billige ende og sætte gaflen i en bøf på et steak house.

Derfor er Highway 101 værd at køre efter, hvis Highway 1 er lukket. Men også, når den åbner igen.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Rejser, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden