Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Kyle Taylor/Flickr Creative Commons
Foto: Kyle Taylor/Flickr Creative Commons

Billeje. Mallorca er et af de steder, hvor flere danskere denne sommer har oplevet at føle sig snydt ved biludlejning.

Bilferie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Læser om billeje i udlandet: »Det var pression af høj klasse«

Mange læsere har henvendt sig med dårlige oplevelser med biludlejning.

Bilferie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Billeje i udlandet er et område, hvor du nemt kan komme i klemme.

Efter Politiken Rejser i går kunne berette, hvordan Jeppe Mølbæk Bak og familie fik forhøjet deres billeje med 2.000 kroner ved skranken i lufthavnen på Mallorca, er det væltet ind med kommentarer og henvendelser på mail og på Facebook.

Familien fra Beder ved Aarhus er langt fra den eneste, der har haft problemer med - særligt det spanske firma Goldcar - der opkræver ekstra forsikringer til en billeje, hvor der allerede er betalt hjemmefra for lejeperiode og forsikring.

Som en læser skriver på Facebook:

»Da vi hentede bilen i Malaga blev vi nærmest truet - hvis vi ikke tog den ekstra forsikring ville vi fortryde det. Vi undlod. Vi filmede bilens stand ved udleveringen og afleveringen. Det fik vi brug for. For de (Goldcar, red.) opkrævede det låste depositum 3600kr for en manglende hattehylde. Vi kunne bruge filmen til at dokumentere at de løj. Først da vi truede Goldcar med at køre smædekampagne mod dem betalte de pengene retur«, lyder det brugeren, der afslutter kommentaren med hashtagget #aldrigmeregoldcar.

Stigende antal klager

Indlægget er blot en ud af 62 Facebook-kommentarer til Jeppes historie. Biludlejning er tilsyneladende et område, hvor folk i stigende grad har dårlige oplevelser.

Forbruger Europa, der er finansieret af EU-Kommissionen og de nationale forbrugermyndigheder - i Danmark, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen - og som hjælper forbrugerne med klagesager, har oplevet en stigning i antallet af klager med netop billeje. Fra 1. juli 2015 og til 30. juni 2016 har Forbruger Europa modtaget 121 henvendelser, der drejede sig om problemer i forbindelse med lejebiler. I samme periode året før fik centret 81 henvendelser.

Altså en stigning på 50 procent. Alene i denne måned har Forbruger Europa indtil nu modtaget 10 sager om problemer med billeje, og det er flere end nogensinde før.

»Problemerne bliver ved med at være der, og jeg tror bare, vi ser toppen af isbjerget«, lød det forleden fra Lars Arent, leder af det danske Forbruger Europa-kontor med henvisning til, at ikke alle med dårlige oplevelser udmønter dem i en klage.

Ligesom Jeppe Mølbæk Bak har også Carsten Holm og familie haft en dårlig oplevelse med Goldcar på Mallorca i juli i år med et stort set identisk forløb. Carsten Holm troede, at han ikke skulle betale mere end det beløb, han allerede havde betalt hjemmefra. Og slet ikke for en ekstra forsikring eftersom Carsten Holm var forsikret oveni gennem Europæiske Rejseforsikring.

Alligevel endte han med at betale 216 euro (cirka 1.600 kroner) ekstra.

»Det var pression af høj klasse«, siger Carsten Holm til Politiken.

Kontrakten han blev forelagt var på spansk, det var sent på aftenen, der var kø ved skranken, og selv om han havde læst den oprindelige kontrakt, følte han sig magtesløs.

»Det er meget svært at læse igennem, det er næsten uforståeligt og ekstremt svært at gennemskue«, siger Carsten Holm.

Det bekræfter Helle Brasch, jurist i FDM (Forenede Danske Motorejere), der ofte ser sager som dem Politiken har beskrevet.

Hun siger, at man på ingen måde skal acceptere at få en kontrakt på spansk - den skal som minimum være på engelsk. Om biludlejningsfirmaernes kontrakter siger hun:

»De er skrevet med tæt myreskrift på en måde, så de færreste kan sætte sig ind i det. Det er generelt for kompliceret. Og det skal jo ikke være kompliceret at leje bil«, siger Helle Brasch.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ifølge FDM-juristen bliver billeje ofte yderligere kompliceret af, at formidlere og mellemled er indblandet. Det betyder, at hvis der opstår et problem vil biludlejningsfirmaet og mellemledet ende med at frasige sig ansvaret og pege på den anden part i stedet.

Kontorer får provision

Sådan var det eksempelvis for Marie Navarana Biisgård og hendes familie, der i sommer endte med at 3.500 kroner ekstra for billejen, fordi familien ikke var opmærksomme på, hvad de skrev under på, da en kontrakt på spansk blev forelagt dem i lufthavnen i Mallorca.

»Jeg er ved at være ligeglad med pengene. De er væk, det ved jeg. Men det er det principielle i at blive snydt. Vi ved godt, at vi selv har skrevet under, men vi havde ikke en jordisk chance for at vide, hvad det var, vi skrev under på«, siger Marie Navarana Biisgård.

Helle Brasch fortæller, at et af problemerne med den type af oplevelser, flere danskere har haft, er, at biludlejningskontorerne rundt om på destinationerne får provision af de ekstra ting, de sælger til kunderne.

Hun opfordrer danskere, der skal leje bil til at kigge en ekstra gang på prisen. Er det simpelthen for billigt og godt til at være sandt? Desuden bør man være helt sikker på, hvilke forsikringer, der er med i aftalen, og hvilke forsikringer, man har brug for. Man bør i øvrigt også gennemgå bilen nøje for skrammer, ridser og buler, tage billeder af bilen og få skader dokumenteret af biludlejningsfirmaet.

Ellers kan det gå som det gik Stig von Hielmcrone ved leje af bil hos Goldcar i Milano. Da han fik sin bil var der småskader over alt. Det tog han billeder af og viste til manden ved skranken, der ellers havde sagt, at bilen var skadesfri.

Da Stig von Hielmcrone returnerede bilen en uge efter fandt den ansatte hos Goldcar en cirka fire centimeter lang ridse på den ene hjulkapsel. Stig von Hielmcrone hensviste til bilens skadeshistorik. Alligevel var der trukket 360 euro (cirka 2.700 kroner) på hans kreditkort, da han landede med flyet i København.

Bilen var lejet igennem firnaet Rental Cars, hvis juridiske afdeling gik ind i sagen og efterfølgende fik Goldcar presset til at give Stig von Hielmcrone pengene tilbage tre måneder senere.

»Der var sket en fejl, sagde de«, lyder det fra Stig von Hielmcrone.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I et mailsvar til Politiken skriver Marian Horta, der er teamleder for e-handel hos Goldcar, at firmaet er kede af at høre om så mange dårlige oplevelser. Hun skriver desuden, at de fleste af firmaets kunder er tilfredse, men erkender også, at biludlejningsområdet ikke er nemt at gennemskue.

»Vores medarbejdere bliver hele tiden uddannet i at forklare kunderne om tilbud og ekstra services. Vi arbejder altid på at øge kundernes tilfredshed«.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Sune Højrup Bencke eller Rejser, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden