Luftdåb. Efter tre års forsinkelse er Boeing 787 Dreamliner nu i rutetrafik. Passagerer kan nyde friskere luft om bord.
Foto: Vincent Yu/AP

Luftdåb. Efter tre års forsinkelse er Boeing 787 Dreamliner nu i rutetrafik. Passagerer kan nyde friskere luft om bord.

Fly og lufthavne

Verdens første plastikfly får begejstret modtagelse

Boeings 787 Dreamliner er efter tre års forsinkelse nu indsat i rutetrafik.

Fly og lufthavne

Der venter tilsyneladende flypassagerer en ny og meget komfortabel oplevelse, hvis de kommer ud at flyve med det nye Boeing 787 Dreamliner.

Det første eksemplar er netop taget i brug af det japanske selskab ANA, og jomfruturen gik fra Narita-lufthavnen nær Tokyo til Hongkong. Med om bord var den engelske avis The Daily Telegraph, hvis medarbejder betegner Dreamliner som et fly af plastik.

LÆS ARTIKEL

Producenten Boeing vil hellere tale om 'kulfiberforstærkede kompositmaterialer', men The Daily Telegraph påpeger, at flyselskabet ANA i sine annoncer fortæller, at flyet er bygget lidt på samme måde som en vandflaske af plastik – altså stærkt, let og bøjeligt.

Flyet bøjer sig faktisk en anelse under flyvningen, men det er helt bevidst, og det er med til at gøre flyet mere økonomisk i drift. Det er nemlig også en hel del lettere end et normalt fly af aluminium.

Stærkt forbedret udsigt
Når man sidder bænket i flysædet er man muligvis ligeglad med, hvad flyet er bygget af.

I stedet kan man nyde en stærkt forbedret udsigt gennem vinduer, der er meget større end noget, man hidtil har set i passagerfly. Selv fra pladserne midt i kabinen skulle man have fin udsigt over det, man flyver over.

Vinduerne har ikke de gammeldags afskærmninger, der skal trækkes op og ned. Boeing taler om elektroniske gardiner – glasset i vinduerne bliver automatisk mørkere eller lysere, alt efter behov. Desuden er der avanceret lyssætning i kabinen, som også skulle være ekstra behageligt.

LÆS ARTIKEL

Og endnu en markant forbedring: Luften i kabinen er meget friskere end i hidtil kendte fly. Indtil nu er kabineluften blevet trukket ind gennem motorerne, og det kan i ekstreme tilfælde give en bismag af brændstof eller olie.

I Dreamlineren kommer luften fra atmosfæren, og det skulle give et stort plus, når det gælder velvære på de lange ture.

I øjeblikket har Boeing ordrer på over 700 Dreamliner-fly, fordelt på 56 flyselskaber. Flyet koster cirka 980 millioner kroner per styk.

LÆS ARTIKEL

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden