Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

PLADSANVISNING. Flypersonalet må ofte skynde på passagererne. Tegning: Jørn Villumsen

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Flypersonale slås med sløve passagerer

Det kan være svært for personalet at få passagererne ind i flyet så hurtigt som muligt. Selskaberne bruger forskellige metoder til at lette boardingen på.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tålmodigheden var lige ved at briste for personalet på en SAS-flyver en tirsdag aften fra Frankfurt til København for et par uger siden. Flyet var stopfyldt, uret tikkede hastigt mod afgangstidspunktet, og folk var lidt længe om at finde deres pladser.

Ikke mindre end seks gange inden for ti minutter lød det i højttaleren omtrent sådan her:

»Vi beder om, at I træder ind fra midtergangen, når I har fundet jeres plads, og hurtigst muligt får lagt jeres håndbagage på plads«.

LÆS ARTIKEL

Det gjorde dog ikke voldsomt indtryk på en kinesisk herre, der spærrede midtergangen i næsten to minutter, inden han fik fisket en meget vigtig genstand ud af sin rullekuffert, som han allerede havde placeret i bagagehylden – en banan.

Det er ikke bare pjat eller et ønske om at virke dominerende, når personalet presser på for at få passagererne på plads så hurtigt som muligt. Et fly har nemlig altid en såkaldt slot-tid – det tidspunkt, hvor det skal lette fra lufthavnen og passere videre gennem luftrummet på vej mod målet. Misser flyet den første slot-tid, må det bede om en ny, og det kan udløse længere eller kortere ventetid på jorden.

For nylig udtænke en amerikansk professor et princip, som skulle halvere den tid, det tager at få passagererne om bord – nemlig ved at tage vinduespladserne først, derefter midtersæderne og til sidst dem, der sidder ved gangen.

LÆS ARTIKEL

Det er bare ikke et nyt princip – Lufthansa brugte det for 10-12 år siden, men måtte opgive det igen.

»Det er jo mennesker, vi har med at gøre«, siger Monika Müller Søndergaard, PR-manager for Lufthansa i Danmark. Passagererne hos Lufthansa var nemlig ikke specielt begejstrede for princippet, for det betød, at en familie, der havde booket samme række, ikke kunne gå om bord i flyet samtidig.

»Jeg husker tydeligt vores produkt fra dengang, som vi kaldte Easy Boarding. Vi havde videofilm om det, og vore sælgere gjorde en stor indsats med at gå ud til rejsebureauer for at forklare om det. Vi prøvede virkelig at holde fast i det over en årrække, men måtte så opgive det«, siger Monika Müller Søndergaard.

Bagerste række først

Derfor anvender Lufthansa nu samme princip ved boarding som de fleste andre selskaber: »Nu starter vi med de bageste rækker i flyet og arbejder os fremad. Vi har fundet ud af, at det foregår mest gnidningsløst på den måde, og passagererne er også med på at samarbejde om det«, lyder det fra Lufthansa. SAS arbejder ud fra samme model: »Vi boarder som udgangspunkt altid de bagerste rækker først. Bag den beslutning ligger et grundigt analysearbejde, hvor vi har analyseret 100 forskellige boardinger og spurgt kunderne, hvilken boardingtype de finder mest smidig. Konklusionen var ret klar, nemlig at sektionsboarding er den mest optimale måde at boarde et fly på«, siger Anne-Mette Philipsen fra SAS’ pressetjeneste.





LÆS ARTIKEL På et enkelt punkt er der dog forskel på teori og praksis, når SAS boarder et fly. Ret ofte kan man nemlig høre, at personalet ved gaten beder de rejsende på business og economy extra, der sidder forrest i flyet, om at vente til sidst med at gå om bord. Den officielle forklaring er dog lidt anderledes: »SAS Business og Economy Extra-kunder har altid muligheden for at boarde flyet først, eller gå om bord, når det passer dem bedst«, lyder det fra SAS. Lavprisselskabet easyJet anvender et helt andet princip. De sender folk ind i flyet i højst uordnet flok. Der er nemlig ingen sædenumre, og folk sætter sig i helt vilkårlig rækkefølge. Måske er det den hurtigste måde at gøre det på. I hvert fald er easyJet et selskab, der lægger vægt på, at deres fly kommer så hurtigt som muligt på vingerne igen. »Vores måde at boarde på er baseret på vores forretningsmodel, som bygger på simpelhed og effektivitet. Det gør det nemt for passagererne, og det sikrer en meget lav rotationstid«, siger Thomas Haagensen, easyJets Regional General Manager med ansvar for Nordeuropa.







Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden